گلخانه موز کاخ سعدآباد که از پنج سال پیش تا کنون متروکه مانده بود به تازگی احیا شده و حدود 200 اصله درخت موز در این گلخانه پرورش یافته است.

علیرضا مختاریان، مسئول طرح نجات بخشی فضای سبز بناهای تاریخی زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: گلخانه موز تا قبل از عید امسال شرایط بسیار بدی داشت، درختان آن آفت زده بودند و این گلخانه متروک مانده بود اما از بیستم اسفند ماه عملیات احیای آن به دستور مدیر کاخ موزه سعدآباد انجام شد.

وی گفت: تزریق مواد غذایی لازم به این گیاهان باعث شد تا درختان موز این گلخانه بسیار زودتر از موعد میوه دهند و اکنون این موزها رنگ سبز دارند و چند روز آینده زرد رنگ شده و قابل بهره برداری می شوند.

درخت موز

تعدادی از درختان موز که خشک شده بودند و یا دچار آفت شده اند از گلخانه جدا می شود

مختاریان با بیان اینکه این گلخانه دارای 200 اصله درخت موز و تعداد زیادی گل “استرزیا یا پرنده بهشتی” است، گفت: این کاخ ده گلخانه دارد که بقیه گلخانه های آن محل پرورش گلهای محوطه کاخ و گلهای آپارتمانی بوده است.

مختاریان گفت: میوه موز باید در دما و شرایط خاصی پرورش داده شود و از سالها قبل سیستم گرمایشی این گلخانه مخصوص پرورش موز بوده و ما از همان روش نیز اکنون استفاده می کنیم.