iran

سرپرست اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی – فرهنگی از افزایش 5 / 2 برابری حضور گردشگران و بازدیدکنندگان از موزه‌ها و بناهای تاریخی در کشور خبر داد.

یحیی رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر این که در اکثر موزه‌ها و بناهای تاریخی کشور از افزایش میزان بازدیدکنند‌گان برخوردار بوده‌ایم، ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که از 28 اسفند تا 10 فروردین ماه را شامل می‌شد، حداقل افزایش 20 درصدی و حداکثر افزایش 156 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این نکته که مجموعه‌ «برج قابوس» امسال شاهد حضور 5 / 2 برابری گردشگران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (از 28 اسفند تا 10 فروردین) بوده است، گفت: «موزه‌ روستایی گیلان» با افزایش 60 درصدی و مجموعه‌ «حافظیه» نیز با افزایش 40 درصدی حضور گردشگران به عنوان چند مجموعه‌ پر بازدیدکننده از دیگر موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی زیر نظر این اداره کل در این مدت معرفی شده‌اند.

او در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث‌هایی درباره‌ کاهش استقبال از بازدید از این موزه‌ها و بناهای تاریخی به علت افزایش قیمت ورودی موزه‌ها و بناهای تاریخی، گفت: با وجود مطرح شدن این بحث‌ها، حضور گردشگران نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده‌است.

وی همچنین درباره‌ اتفاقی که در زمان تحویل سال در آرامگاه کوروش رخ داد و یک فرد ناشناس ترقه‌ای به سمت این آرامگاه پرتاب کرد، گفت: خدا را شکر، به جز آن مورد که متاسفانه هنوز عامل آن مشخص نشده است، هیچ اتفاق خاص دیگری رخ نداده است. امیدواریم امسال آرا‌م‌ترین سال برای موزه‌ها و بناهای تاریخی باشد.