گردشگر عراقی
تعداد یک میلیون و 581 هزار و 544 نفر از عراق و تعداد یک میلیون و 96 هزار و 584 نفر نیز از جمهوری آذربایجان در سال 92 وارد کشور شده اند که بیشترین تعداد آنها با انگیزه گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت به ایران آمده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر،مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی پیرو انتشار مطلب مورخ 27/3/1393 با عنوان “ادعای بدون سند رشد 200 درصدی سفر گردشگران خارجی به ایران” از خبرگزاری مهر تشکر و مطلبی را به این خبرگزاری ارسال کرد. در این اطلاعیه آمده :

 ضمن قدردانی از توجه آن رسانه به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، توضیحات زیر برای انعکاس و تنویر افکار عمومی ارسال می شود.

1- آنگونه که در گزارش خبرگزاری مهر آمده است، رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان کشور (آقای پورفرج) و عضو هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری (آقای نور آقائی) به عنوان فعالان بخش خصوصی- که به صورت مستقیم با گردشگران خارجی ورودی به کشور مواجه هستند- تاکید داشته اند که تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران افزایش چشم گیری داشته است.

2-  براساس آمارهای ارسالی پلیس مهاجرت نیروی انتظامی به دفتر برنامه ریزی گردشگری نیز، تعداد اتباع خارجی ورودی به کشور در سال 1392 تعداد 4.801.826 نفر بوده که از 193 کشور جهان وارد ایران شده اند. این اتباع با اخذ روادید و از طریق مرزهای رسمی وارد کشور شده اند.

3- براساس اعلام پلیس نیروی انتظامی، کلیه دفاتر خدمات مسافرتی تورگردان کشور برای اجرای تور گردشگران خارجی در ایران موظفند از پلیس مهاجرت کد رمز دریافت نمایند، لذا براساس اطلاعات و آمار دریافتی، تعداد گردشگران خارجی که طی دو ماهه اول امسال از طریق تور وارد کشور شده اند از رشد 200 درصدی برخوردار بوده است. در فروردین و اردیبهشت سال 1392، تعداد 5854 نفر از طریق تورهای گردشگری وارد کشور شده اند که در دو ماهه اول سال جاری این تعداد به 17833 نفر افزایش یافته است.

4- بر اساس تعریف “گردشگر” که از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اعلام شده و مبنای آمارگری تمامی کشورهای جهان است، می بایست آمار ایرانیان مقیم خارج از کشور را که در طول ایام سال به ایران سفر می کنند نیز به عنوان گردشگر ورودی اعلام نمائیم. از آنجایی که بنا به دلایل مختلف احصاء دقیق و کامل سفر ایرانیان مقیم خارج از کشور به ایران از سوی نیروی انتظامی میسر نمی باشد، لذا بی شک آمار مذکور بیشتر از عدد اعلامی از سوی پلیس مهاجرت است.

5- در سال گذشته تعداد یک میلیون و 581 هزار و 544 نفر از کشور عراق و تعداد یک میلیون و 96 هزار و 584 نفر نیز از جمهوری آذربایجان وارد کشور شده اند که بیشترین تعداد آنها با انگیزه گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت به ایران آمده اند و بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) این ورودی ها نیز به عنوان گردشگر محسوب می شوند.