isfahan

رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران می‌گوید: در اصفهان به بن‌بست خورده‌ایم، چون دیگر جای خواب مناسب برای گردشگران پیدا نمی‌کنیم. در مقابل، رییس جامعه‌ی هتل‌داران ایران پیشنهاد می‌کند: شهرهای دیگری را جایگزین اصفهان کنند تا این مشکل حل شود‌.

در این میان، راهکار رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تعیین ضرب‌الاجل برای ساخت هتل در کشور است و به اعتقاد معاون گردشگری کشور‌، اگر همین امروز جنبش ساخت هتل آغاز شود‌، زودتر از سه سال دیگر، محصولی به بازار عرضه نمی‌شود.

با وجود این پیشنهادها و راهکارها‌، رییس جامعه‌ی تورگردانان همچنان مصرانه می‌گوید: اصفهان و شیراز را از سفر گردشگران خارجی نمی‌توان حذف کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چالش کمبود هتل مناسب در اصفهان که یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران به‌شمار می‌آید، با افزایش میزان ورود گردشگران خارجی به ایران، یعنی از حدود 9ماه پیش به‌وجود آمد که بارها در محافل مختلف درباره‌ی آن سخن گفته شد و اعتراض‌ها و راهکارها هم به گوش مسوولان گردشگری کشور رسید؛ اما تا کنون حرکت یا تغییری در شرایط به چشم نیامده است.

ابراهیم پورفرج – رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران – حتا در تازه‌ترین اظهارات خود گفت: آن‌قدر با کمبود جا مواجه هستیم که سفر برخی گردشگران به ایران یک‌سال به تعویق افتاده است و در سال 2015 میلادی سفرشان اجرا می‌شود.

او در توضیح این‌که چرا نمی‌توان اصفهان و شیراز را حذف و شهرهای دیگر را جایگزین آن‌ها کرد؟ به خبرنگار ایسنا توضیح داد: ایران بیش از هر چیز، مقصد تاریخی و فرهنگی به‌شمار می‌آید و گردشگری که این کشور را انتخاب می‌کند، قصد آشنایی و دیدن دو دوره‌ی تاریخی پیش از اسلام و اسلام را دارد، در کجا بهتر از شیراز و اصفهان می‌توان این دو دوره را به گردشگر نشان داد‌؟ با این شرایط ما کدام یک از این شهرها را می‌توانیم از برنامه‌ی سفر گردشگران‌ حذف کنیم‌؟!

وی ادامه داد: گردشگری که به ایران می‌آید معمولا دو هفته تا 21 روز در ایران است و در این مدت حتما می‌خواهد که به اصفهان و شیراز برود، آژانس‌ها هم براساس همین خواسته و با توجه به موقعیت گردشگری ایران، چنین برنامه‌ریزی‌ای را انجام می‌دهند و حتما در ادامه‌ی سفر، شهرهای دیگر را به تناسب فصل اضافه می‌کنند، این‌طور نیست که ما فقط به چند شهر محدود شده باشیم.

این تورگردان تأکید کرد: ما اصفهان و شیراز را از برنامه‌ی سفر گردشگران حذف نمی‌کنیم؛ ولی شهرهای دیگر را به برنامه‌ی آن‌ها اضافه می‌کنیم.

وی اظهار کرد: همه‌ی مسیرهای مسافرتی با توجه به خدمات و امکانات موجود، در نظر گرفته می‌شوند؛ ولی گردشگر خارجی در هفته‌ی نخست سفر خود، می‌خواهد که آن دو دوره‌ی تاریخی را در ایران ببیند، پس حتا اگر ما هم بخواهیم نمی‌توانیم اصفهان و شیراز را حذف کنیم. ما حتا کرمان را که برای مدتی از برنامه‌ی تورهای خارجی حذف شده بود، دوباره به‌عنوان مقصد اضافه کرده‌ایم.

رییس جامعه‌ی تورگردانان افزود: باید سریع‌تر شرایط زیرساخت‌ها را در کشور بهبود بخشیم تا گردشگر پس زده نشود‌. همین حالا دو زمین با وسعت 50هزار و 22هزار مترمربع در اصفهان وجود دارد که «شرکت هتل‌های هما» زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی و «کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران» برای ساخت هتل در آن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. در هریک از این زمین‌ها می‌توان سه هتل سه، چهار و پنج ستاره ساخت. آمادگی برای مشارکت در این طرح‌ها وجود دارد، فقط باید کار شروع شود تا سریع‌تر مشکل کمبود فضای اقامتی در کشور و بخصوص در اصفهان حل شود.