iran

«یک گروه 30 نفره از گردشگران خارجی فقط برای دیدن کاخ – موزه‌ی نیاوران باید بیش از 5 / 1 میلیون تومان هزینه کند.»

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، در شرایطی که آژانس‌های گردشگری پیش‌بینی می‌کنند امسال میزان ورود گردشگران خارجی به ایران خوب باشد، ولی صدور مصوبه‌ی هیأت وزیران درباره‌ی افزایش 30 درصدی ورودی‌های محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی، اندکی اوضاع را برای این آژانس‌دارها نگران‌کننده کرده است، چون آن‌ها قبلا تورها را بدون در نظر گرفتن این مبلغ فروخته‌اند و حالا باید این مبلغ اضافه را از جیب خود بپردازند.

محمدشریف‌ ملک‌زاده – رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – برای این‌که با آژانس‌های گردشگری همراهی بیشتری داشته باشد و به نحوی حالا که اوضاع ورود گردشگران خارجی اندکی روبه بهبود است، شرایط را هموارتر کند، بخشنامه‌ای را اواخر سال گذشته صادر کرد که براساس آن، مبلغ ورودی‌ها برای تورهایی که با نامه‌ی جامعه‌ی تورگردانان مراجعه می‌کردند به قیمت قبل محاسبه می‌شد. اعتبار این بخشنامه تا 29 فروردین‌ماه امسال بود. حالا با پایان یافتن این زمان، جامعه‌ی تورگردانان دنبال تمدید این مهلت است.

به گفته‌ی ابراهیم پورفرج – رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران –، ملک‌زاده بار دیگر با تمدید این بخشنامه موافقت کرده است و حالا مانده ابلاغ و هماهنگی آن با مسوولان مرتبط در میراث فرهنگی و امور موزه‌ها.

آژانس‌دارها افزایش 30 درصدی مبلغ ورودی محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی را نوعی اجحاف در حق گردشگران خارجی می‌دانند، چراکه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین انگیزه‌ی آن‌ها از سفر به ایران، دیدن همین آثار تاریخی و موزه‌هاست که با گران شدن ناگهانی ورودی آن‌ها، به گردشگران شوک وارد می‌شود و امکان دارد در تصمیم‌گیری‌شان برای سفر به ایران تأثیر منفی داشته باشد.

افشین عزیزی – عضو جامعه‌ی تورگردانان ایران – نیز به خبرنگار ایسنا گفت: هر گردشگر خارجی با افزایش 30 برابری قیمت بلیت موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی باید 500هزار تومان بیشتر از قبل بپردازد که این موضوع بی‌اهمیتی در تصمیم‌گیری آن‌ها برای سفر به ایران نیست.

همچنین پورفرج – رییس جامعه‌ی تورگردانان – در این‌باره اظهار کرد: یک گروه 30 نفره از گردشگران خارجی فقط برای دیدن کاخ – موزه‌ی نیاوران باید یک‌میلیون و 650هزار تومان بدهد، در حالی‌ که ما این تور را قبلا فروخته‌ایم و حالا برای جبران آن باید این مبلغ اضافه را از جیب بدهیم، برای همین است که آژانس‌دارها اعتراض می‌کنند.

در این میان، برخی آژانس‌دارها هم از همکاری نکردن برخی استان‌ها برای اجرای بخشنامه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سخن گفته‌اند.

محمدعلی واقفی – قائم‌مقام جامعه‌ی تورگردانان ایران – یکی از افرادی است که از همکاری ضعیف برخی استان‌ها در زمینه‌ی اجرای این بخشنامه به خبرنگار ایسنا توضیح‌هایی داد و گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستوری می‌دهد، بخش‌های زیرمجموعه‌ی آن هم باید این دستور را اجرا کنند، نمی‌شود هر کسی برای خود خط مشی جدید تعیین کند. ما در شیراز با این مسأله مواجه بودیم.

او ادامه داد: در استان فارس مسوول ذی‌حسابی اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری به این بخشنامه رسیدگی می‌کند و از تورها می‌خواهد برای بهره‌مند شدن از قیمت قبلی بلیت محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی، فهرست مسافران از تهران (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) همراه اصل نامه‌ی این فهرست که معمولا در اختیار راهنمای تور است به شیراز فرستاده شود، در حالی‌ که راهنما این نامه را باید برای نشان دادن در دیگر سایت‌ها همراه خود داشته باشد و امکان فرستادن اصل آن وجود ندارد؛ ولی ذی‌حسابی این اداره به‌سختی این موضوع را قبول می‌کند.

واقفی بیان کرد: واقعا نمی‌دانیم آیا رسیدگی به موضوع و اجرای بخشنامه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی مبلغ ورودی‌ها وظیفه‌ی ذی‌حسابی است و اگر هست، چرا دستور‌العمل مسوول بالاتر خود را اجرا نمی‌کند و خط مشی جدیدی برای خود تعریف می‌کند؟ آیا این موضوع نباید از طریق معاونت گردشگری یا مدیران اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری پیگیری شود؟

او در عین حال گفت: با افزایش قیمت ورودی‌ها، راهنما باید حجم زیادی پول همراه خود داشته باشد تا مشکلی در مواقعی که همکاری صورت نمی‌گیرد، پیش نیاید و این خود یک مسأله است که باید به آن توجه شود. در ضمن ما برای بلیت‌هایی که هنوز شکل آن‌ها تغییر نکرده است، پول می‌پردازیم و این علاوه‌ بر این‌که وقت زیادی را از راهنمای تور برای تهیه‌ی بلیت می‌گیرد، برای گردشگر هم نوعی سوءتفاهم ایجاد می‌کند، چون هنوز بلیت‌ها با نرخ جدید چاپ نشده‌اند.