touristhaیک راهنمای گردشگری معتقد است:‌ سازمان میراث فرهنگی می‌تواند با راهنمایان گردشگری بهتر از این همکاری کند.

هادی حرمشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، اظهار کرد:‌ امسال در ایام نوروز، اداره‌ی میراث فرهنگی توانست از راهنمایان گردشگری محلی در سایت‌های استان استفاده کند که این نقطه‌ی قوت بسیار خوبی بود. البته راهنمایان گردشگری محلی هم داوطلب این کار بودند.

او ادامه داد:‌ خوشبختانه در تعطیلات امسال، از نظر مدیریتی مشکلی پیش نیامد و شرایط نسبت به سال‌های قبل بهتر بود. این‌که در نوروز، راهنمایان گردشگری مشغول به کار هستند به‌خاطر علاقه‌ی راهنمایان به معرفی آثار کشور به مردم است، وگرنه از سوی سازمان میراث فرهنگی چیزی را به‌عنوان حقوق و مزایا، چه مادی و چه معنوی دریافت نمی‌کنند و کار آن‌ها فقط جنبه‌ی همکاری دارد.

حرمشاهی درباره‌ی زمینه‌های اشتغال‌زایی راهنمایان گردشگری، گفت: برای بیشتر راهنمایان گردشگری استان خوزستان، این حرفه‌ به‌عنوان شغل دوم است. البته کسانی هستند که به‌عنوان شغل اصلی به آن نگاه می‌کنند، اما بیشتر افراد به‌عنوان سرگرمی یا شغل دوم به آن می‌نگرند. از وقتی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری به‌وجود آمد، انسجامی مناسب هم میان آن‌ها ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: آژانس‌های مسافرتی متأسفانه نه خودشان تورهای خوبی می‌بندند و نه اجازه می‌دهند کسی این کار را انجام دهد و اگر تور گردشگری برنامه‌ریزی شود راهنمای آن از تهران فرستاده می‌شود. البته نه‌تنها در خوزستان، بلکه در تمام کشور این‌گونه است. پس راهنمایان گردشگری محلی چه کاره هستند که همراه هر تور، یک راهنمای گردشگری از تهران می‌فرستند؟! مطمئنا این اتفاق خیلی بد است و به غیرفعال شدن دیگر راهنمایان گردشگری منجر می‌شود.

حرمشاهی افزود: سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان متولی امر در بخش گردشگری و با وجود این همه سایت‌های طبیعی و باستانی در خوزستان می‌تواند در میان راهنمایان گردشگری استان انسجام ایجاد کند، چراکه همه دوست‌دار میراث فرهنگی هستند و می‌خواهند خوزستان در جایگاه اصلی خود که جایگاه اول در کشور است قرار گیرد.