گردشگری

تصویب ۱۱۶۱ منطقه نمونه گردشگری محصول سفرهای استانی در دولت‌های نهم و دهم است. مناطقی که به تایید کارشناسان، در انتخاب آنها بیشتر سفارش و پیشنهاد دخیل بود تا اصول و ضابطه. برای همین هم در آخرین بازنگری، ۴۳۷ منطقه فاقد ارزش سرمایه‌گذاری شناخته شده و قرار است به هیأت دولت معرفی شود تا با مصوبه قانونی از فهرست مناطق نمونه گردشگری خط بخورد.

به گزارش ایسنا، طبق آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در حال حاضر ۱۱۶۸ منطقه نمونه گردشگری وجود دارد که ۱۱۶۱ منطقه در زمان دولت گذشته و هفت منطقه دیگر در دولت اصلاحات، انتخاب و تصویب شدند.

طبق طرح اولیه در سال ۱۳۸۲ برای مناطق نمونه گردشگری، قرار بود نهایت ۲۰۰ منطقه در سراسر کشور انتخاب شود، اما در ۱۰ سال گذشته، دست و دلبازی‌های غیراصولی در صدور مصوبه برای این مناطق، شمار آن را از کنترل خارج کرد، به طوری که در حال حاضر فقط یک‌دهم این مناطق وارد فاز اجرایی و سرمایه‌گذاری شده که البته همان‌ها هم هنوز به نتیجه قطعی نزدیک نشده‌اند تا مردم ضرورت و اهمیت وجود منطقه نمونه گردشگری را لمس و درک کنند.

جلال تاجیک – مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – که از سال ۱۳۹۳ با مشارکت استان‌ها، ساماندهی مناطق نمونه گردشگری را آغاز کرده است، درباره دستاورد این ارزیابی به ایسنا، گفت: آن تعداد از مناطق نمونه گردشگری که سرمایه‌گذار بنا به دلیلی به هیچ عنوان اجازه ورود پیدا نکرده بود و یا به خاطر موانعی به مرحله عملیاتی نرسیده بود، از کل مناطق نمونه گردشگری دارای مصوبه هیات دولت، کسر شد که فعلا به ۴۳۷ منطقه نمونه گردشگری رسیده است.

او در توضیحات بیشتر درباره علت حذف این مناطق اظهار کرد: این‌ها مناطقی بودند که دولت وقت بدون نظر کارشناسی انتخاب کرده که برخی از آن‌ها یا جزو مستثنیات اراضی، ذخیرگاه انرژی و زیست محیطی و منابع خاص بودند و یا در اطراف سدهای مهم و حتی در زمین‌های مردم قرار داشتند و به خاطر چنین موانعی، سرمایه گذار اصلا نمی توانست در این مناطق کاری انجام دهد.

وی افزود: قرار شد این مناطق در قالب بسته‌ای به هیأت دولت ارائه شود تا با تایید و تصویب آن، این تعداد منطقه از فهرست اصلی خارج شود.

تاجیک همچنین گفت: ارزیابی مناطق نمونه گردشگری در ۳۰ استان کشور صورت گرفته و به خواست مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی، فعلا این استان فاکتور گرفته شده است، چرا که آن‌ها اعلام کردند نمی‌خواهند مناطق نمونه خود را از دست بدهند، برای همین ما هنوز فرصت این را پیدا نکردیم که وضعیت مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی را بررسی کنیم.

درخواست برای خلع سرمایه‌گذار در ۵۳ منطقه نمونه گردشگری

وی ادامه داد: در ادامه این ساماندهی، برای ۵۳ منطقه نمونه گردشگری تقاضای خلع سرمایه‌گذار شده، چرا که از زمان تصویب این مناطق، اقدامی از سوی سرمایه‌گذار منتخب صورت نگرفته است. اگر قرار بود سرمایه‌گذار با تکیه بر دولت کار خود را پیش ببرد که کارمندان دولت خودشان، این مناطق را به دست می‌گرفتند. برای همین درخواست داده‌ایم با صدور فراخوانی طبق قوانین موجود، برای انتخاب سرمایه‌گذار جدید اقدام شود.

تاجیک همچنین اظهار کرد: تا کنون در کمتر از ۱۰۰ منطقه نمونه گردشگری عملیات زیرساخت و توسعه آغاز شده و به اصطلاح با محوطه‌سازی، ایجاد سازه‌های سبک و یا سنگین، آن منطقه زخمیِ کار شده است.