یخدان تاریخیِ

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی در شهرستان میامی، از آغاز مرمت «یخدان تاریخی» این شهر خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، «سید محمدصادق رضویان» سرپرست این اداره در شهرستان میامی، از آغاز مرمت «یخدان تاریخی» این شهر خبر داد و گفت: در ادامه روند مرمت بافت تاریخی شهر میامی، مرمت یخدان تاریخی این شهر با بیش از ۲۲۰ سال قدمت آغاز شد.

او ادامه داد: استحکام‌بخشی و ترمیم جداره‌ها، برداشت الحاقات، اصلاح و بازسازی دیواره‌های یخدان، انجام پی‌بندی‌های لازم، دوغاب‌ریزی، اجرای کاهگل و سیم‌ ل و اصلاح ناودان‌ها و ترمیم پوسته‌ی نما با هدف مرمت و حفظ این اثر تاریخی در حال انجام است.

رضویان با اشاره به اینکه «یخدان تاریخی» شهر میامی از نظر بصری، ابعاد و اندازه نمونه‌ای منحصر به فرد در نوع خود است، افزود: با هدف حفظ بافت تاریخی و اشاعه فرهنگ حفاظت و نگهداری از بافت و آثار تاریخی، بافت تاریخی میامی و آثار واقع در بافت مرمت و بازسازی می‌شوند.

سرپرست نمایندگی میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی اظهار کرد: در بافت تاریخی میامی «کاروانسرای شاه عباسی»، «مسجد آقایان»، «آب‌انبار عمارت»، «عمارت آقایان»، «حمام‌ آقایان» و نیز تعدادی ساباط و دالان وجود دارند.

بنا بر این گزارش،‌ میامی شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان است که در ۲۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان سمنان و در محور تهران – مشهد  قرار دارد.