برنامه ششم

تشکل‌های گردشگری تا عصر روز ۲۶ مرداد فرصت دارند دیدگاه‌های خود را درباره برنامه ششم توسعه به فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تشکل‌های گرشگری با نمایندگان مجلس شب گذشته ۲۴ مردادماه در هتل باباطاهر تهران، درحالی برگزار شد که نمایندگان مجلس اعلام کردند تشکل‌های گردشگری تنها تا عصر ۲۶ مردادماه فرصت دارند تا نظرات خود درباره لایحه برنامه ششم توسعه را اعلام کنند.

در این برنامه جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران و دبیر تشکل‌های گردشگری در این نشست گفت: به تازگی جلساتی در اتاق تهران و ایران برگزار شده و دوستان ایراداتی را به تشکل‌ها وارد کرده و گفته‌اند که این تشکل‌ها انسجام کامل لازم را ندارند درحالی که از سه سال پیش این انسجام تحت عنوان مجمع تشکل‌های گردشگری وجود داشته و جلساتی را نیز برگزار کرده‌ایم. امروز شاهدیم که هماهنگی بسیار قوی بین تشکل‌ها حاکم است ولی برخی از افراد تفاوت بین NGO و تشکل را نمی‌دانند و باعث بیان این نظرات شده‌اند.

وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی ایران و تهران افرادی هستند که تخصص گردشگری ندارند و با وجود اینکه افراد غیرمرتبط با این حوزه هستند اما نظرات غیرتخصصی می‌دهند ما این موضوع را مغایر با اهداف تشکل‌های گردشگری می‌دانیم و به اعتقاد ما ورود اتاق بازرگانی به تشکل‌های گردشگری تحت هر عنوانی منطقی نیست در این ارتباط بیانیه‌ای را نیز تنظیم کرده که به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

پس از او، جبار کوچکی‌نژاد رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در هر دوره‌ای که مجلس شکل می‌گیرد طبق قانون همه نماینده‌ها باید در یکی از کمیسیون‌های تخصصی حضور داشته باشند. گردشگری از نظر ما حوزه فرهنگی است و اصولا سیاست‌های بخش گردشگری را تعقیب می‌کند. ما ۱۳ کمیسیون گردشگری تخصصی داریم که کل امورات آن در این کمیسیون‌ها بررسی می‌شود.

وی گفت: اولین بحثی که در مجلس با آن مواجه شدیم برنامه ششم توسعه بود، زمان تدوین آن محدود است با این وجود برنامه ۵ ساله را یک سال دیگر تمدید کردیم. در زمانی که کمیسیون‌ها بررسی می‌کنند نمایندگان حق دارند دیدگاه‌های خود را مکتوب اعلام کنند طبق قانون دیدگاه‌ها باید چاپ شود. یک روش این است که دیدگاه‌ها درباره گردشگری را در کمیسیون گردشگری مطرح کنیم و یک راه دیگر این است که نظرات را به صورت جمعی اعلام کرده و در نهایت در کمیسیون تلفیق مطرح شود.

کوچکی‌نژاد گفت: ما آمادگی داریم تا فعالان گردشگری دیدگاه‌های خود را تا عصر روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد ماه ارائه کنند و بعد از آن مجلس هیچ پیشنهادی را نمی‌پذیرد. فراکسیون دولتی نیست و البته قوانین خشک مجلس را نیز ندارد نگاهش به بخش‌های اجرایی است و سعی دارد تا نگاه بخش خصوصی گردشگری را بگیرد و به دستگاه‌های اجرایی آن را اعلام کند.