غار موزه وزیری اقدام به نمایش حدود ۳۰ مجسمه ساخته شده با ضایعات پلاستیکی بازیافتی کرده و در این ارتباط کارگاه های آموزشی نیز برای آشنایی کارکنان شهرداری برگزار شده است.

راما وزیری مسئول غار موزه وزیری درباره طرح نمایش و آموزش ساخت مجسمه‌های بازیافتی در این غار موزه، به خبرنگار مهر گفت: در یک سال اخیر غار موزه وزیری بیشتری روی بازیافت هنری کار کرده است و جدیدترین کارها با پلاستیک‌های دورریز و بازیافت شده، به‌صورت مجسمه درآمده و یا از آنها استفاده کاربردی می‌شود مانند یک صندلی که تمام آن با بطری‌های پلاستیکی ساخته شده و افراد می توانند در حین بازدید از موزه روی آن استراحت کنند. ما اولین موزه‌ای هستیم که از این آثار هنری در موزه استفاده می‌کنیم پیش از این از ضایعات آهن و فلز استفاده می شد اما من ندیدم کسی با پلاستیک این کارها را بسازد. اکنون حدود ۳۰ مجسمه با ضایعات پلاستیکی در غار موزه به نمایش گذاشته‌ایم. در این باره ورک‌شاپ‌های آموزشی نیز برای کارکنان شهرداری برپا کردیم.

وزیری که از دوم تا دهم جولای برای شرکت در اجلاس جهانی ایکوم به میلان رفته بود، درباره دستاوردهای سفرش نیز گفت: بعد از سفرم به این سمینار قصد دارم تا چند تجربه ای که از این سفر به دست آوردم را در غار موزه اجرا کنم یکی از آنها استفاده از نیروی کارآموز است. این کار هم باعث می شود افراد علاقه مند، کار در موزه را یاد بگیرند و هم اینکه موزه داران از این فرصت برای داشتن راهنمای موزه بهره ببرند.

وزیری ادامه داد: ما پرسنل زیادی برای غار موزه نداریم چون نمی‌توانیم از عهده اداره مخارج نیروها برآییم. ولی معتقدیم که داشتن راهنمای موزه به شناخت بهتر بازدیدکنندگان کمک می‌کند به همین دلیل می خواهیم از نیروی کارآموز در این زمینه استفاده کنیم و از دانشجویان حوزه میراث فرهنگی و موزه داری برای همکاری دعوت شود. در این راه از ایکوم ایران راهنمایی می‌گیریم.

وی ادامه داد: در سفر به میلان عضو کمیته هنری اجلاس شده و از موزه های شیشه و سرامیک بازدید کردم من متوجه شدم میلان به داشتن موزه چقدر اهمیت می دهد.

وزیری بیان کرد: از سال ۸۴ که غار موزه وزیری راه اندازی شد، از من و پدرم به عنوان موسس این موزه حمایتی نشد. ما به تنهایی آن را اداره می کنیم اما متوجه شدم که میلان به موزه داران خصوصی اهمیت زیادی می‌دهد تا آنها موزه‌های بهتر و بیشتری ایجاد کنند. اما در ایران از کسانی که موزه دولتی دارند هم حمایت نمی‌شوند چه برسد به موزه داران خصوصی. حدود سه سال پیش از موزه ما دزدی شد و تازه آن زمان سازمان میراث فرهنگی چند دوربین مداربسته به ما داد. این اقدام اگرچه بعد از سرقت انجام شد اما بازهم اقدام خوبی بود.

وزیری گفت: بعد از سفرم به میلان تصمیم گرفتم که در غار موزه بخش آموزشی را تقویت کنم و ورکشاپ‌های سفال و سرامیک برای مقطع نوجوانان جوانان و دانشجویان برگزار کنم. چون برپایی این کارگاه‌های آموزشی باعث می‌شود که هم به درآمدزایی مجموعه کمک کند و هم به دیگران در زمینه سفال و سرامیک آموزش داده شود و افراد بیشتری با موزه آشنا شوند.