شبکه بانکی

مسعود سلطانی‌فر در دیدار با رییس‌کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها، همکاری بیشتر شبکه بانکی کشور را برای اجرا و تکمیل پروژه‌های گردشگری و صنایع دستی خواستار شد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست مشترکی با رییس کل بانک مرکزی و جمعی از مدیران عامل بانک‌ها، صنعت گردشگری را به عنوان یکی از پردرآمدترین بخش‌های اقتصادی در دنیا مطرح کرد و یادآور شد: امروزه صنعت گردشگری از عوامل اصلی احیای اقتصاد جهانی شناخته می‌شود، به طوریکه یکی از مهمترین فرصت‌های زمینه‌ساز برای ایجاد شغل، کاهش فقر، حفاظت از محیط زیست و ایجاد صلح و تعاملات میان فرهنگ‌های مختلف است.

او با اشاره به ظرفیت‌های وسیع اقتصادی گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: کشور ما با دارا بودن جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی با قدمت بیش از ۱۰ هزار سال، ظرفیت گردشگری مناسبی دارد و با افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه، می‌توان به اهداف رشد و توسعه اقتصادی دست یافت، به‌علاوه در حال حاضر برجام فرصت مناسبی را برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری کشور فراهم کرده است.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: دولت تدبیر و امید برای بهره‌برداری از این فرصت‌ها عزم جدی دارد و از زمان استقرار این دولت توانسته‌ایم ۵ اثر بزرگ میراث فرهنگی و طبیعی ایران را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسانیم که در مجموع تعداد میراث جهانی ثبت شده‌ی ایران به ۲۱ اثر رسیده است.

وی با بیان این‌که ایران به لحاظ مذهبی، مقصد زائران و گردشگران مسلمان جهان است، اظهار کرد: وجود هزاران بقاع متبرکه در خاک ایران، کشور ما را به قطب گردشگری مذهبی تبدیل کرده و انگیزه بیش از نیمی از گردشگران وارد شده به کشور، مذهبی بوده است.

سلطانی‌فر همچنین یادآور شد: بخشی از گردشگران وارد شده به کشور با هدف درمانی و پزشکی به ایران سفر می‌کنند، چراکه هزینه این خدمات در کشور ما نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر است.

او سپس با اشاره به رشد ۱۲ درصدی ورود گردشگران به کشور، گفت: در حال حاضر باید برای ایجاد زیرساخت‌ها از جمله هتل‌ها و مراکز اقامتی برای گردشگران، سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد، به همین منظور مساعدت و همکاری بیشتر شبکه بانکی مورد انتظار است. علاوه بر این، در سبد هزینه خانوارها، گردشگری داخلی نیز وارد شده و در حال افزایش است و لازم است برای تسهیل آن، امکانات رفاهی و اقامتی مناسب ایجاد شود.

وی صنایع دستی را از سرمایه‌های تاریخی و هویتی کشور دانست و افزود: ارزش افزوده مناسب و ایجاد اشتغال از مزایای این صنعت است، به‌طوری‌که در طرح ویژه اشتغال گردشگری و صنایع دستی، دستیابی به ۱۴۰ هزار شغل هدف‌گذاری شده است.

اولویت ویژه شبکه بانکی به گردشگری

رییس کل بانک مرکزی در این دیدار درباره‌ی گسترش روابط بین‌المللی و تاثیر آن بر صنعت گردشگری کشور، گفت: گسترش تعاملات بین‌المللی پس از برجام زمینه حضور بیشتر گردشگران خارجی را در کشور فراهم کرده و لازم است به زیرساخت و بناهای مورد نیاز صنعت گردشگری در کشور توجه ویژه‌ای شود.

ولی‌اله سیف افزود: شبکه بانکی برای صنایع دستی و گردشگری کشور اولویت خاصی قائل است و تلاش می‌کند در طرح اخیر اولویت‌دهی به بنگاه‌های کوچک و متوسط برای اعطای تسهیلات بانکی تا جایی که می‌تواند یاری‌رسان این صنعت باشد.

وی یکی از فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری را صنعت گردشگری دانست و بیان کرد: در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌های وسیع تاریخی، فرهنگی و طبیعی، کشور ایران می تواند قطب گردشگری در خاورمیانه و آسیا باشد و توجه به این حوزه، از ضرورت‌های اصلی است.

در این جلسه، رییس شورای پول و اعتبار نیز با اشاره به ظرفیت گردشگری و صنایع دستی برای ایجاد ارزش افزوده و بازدهی مناسب، خواهان توجه ویژه نظام بانکی به این صنعت شد تا از توانمندی‌های این حوزه برای توسعه کشور بهره برداری لازم و مطلوب به عمل آید.