بیرجند

فصل دوم کاوش محوطه تپه تخچرآباد شهرستان بیرجند، منجر به شناسایی بنایی مربوط به عصرآهن ۳ شد.

  به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «محسن دانا»، سرپرست هیات کاوش «تپه تخچرآباد» بیرجند گفت: فصل دوم کاوش «تپه تخچرآباد» واقع در ۳۰۰ متری غرب روستایی به همین نام انجام شد. کاوش فصل نخست که در راستای کارآموزی دانشجویان باستان‌شناسی در سال ۱۳۸۸ انجام شده بود، به دلیل تخصیص نیافتن بودجه، فصل دوم کاوش‌های این محوطه پس از ۸ سال وقفه تا امسال به تعویق افتاد.

این باستان‌شناس همچنین خاطرنشان کرد: در فصل اول،  گمانه‌ای به عرض سه و طول ۱۰ متر در شمال تپه ایجاد شد و در آن کاوش، دیوار بیرونی یک بنای بزرگ خشتی کشف شد که با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسید آن را عامدانه با خشت و سنگ پر کرده و سپس بیرون آن را نیز به پهنای هشت متر و ارتفاع حدود چهار متر با شن پوشانده و احاطه کرده‌اند.

«دانا» افزود: فصل دوم کاوش در این محوطه با توجه به نتایج فصل گذشته، بر شناسایی پلان بیرونی بنا متمرکز شده است و بر این اساس، بقایای دیوار بیرونی بنای خشتی که فصل پیش به دست آمده بود، مورد پیگردی قرار گرفته است که به این ترتیب حدود دو سوم پلان بیرونی بنا به دست آمد و مشخص شد با بنایی کوچک سر و کار داریم که برج‌هایی به آن الحاق شده است.

او با اشاره به شناسایی چهار برج در این فصل از کاوش، گفت: بنابر شواهد، به نظر می‌رسد بنا ۶ برج داشته و پیِ آن در دوره‌ی عصر آهن ۳ (احتمالاً دوره مادها) ، افکنده شده و در اوایل دوره هخامنشی به طور آگاهانه پر شده است. و همچنین نتایج این فصل نشان می‌دهد که محدوده برج شمال شرقی بنا در دوره اشکانی و حدود ۲۰۰۰ سال پیش، بار دیگر مورد استفاده قرار گرفته و به این منظور آن بخش از تپه با خشت به صورت یک سکو درآورده و داخل خشت‌های آن، خمره کار گذاشته‌اند.

به گفته‌ی این باستان‌شناس، سفال‌های شاخص دوره‌ی اشکانی تاریخ‌گذاری این مرحله معماری را تأیید می‌کند و به دلیل محدوده‌ی کاوش و پایان این فصل از آن، مراحل گسترش معماری دوره اشکانی و نحوه آن هنوز مشخص نشده است.

طبق این گزارش،  مجوز فصل دوم کاوش محوطه «تپه تخچرآباد» شهرستان بیرجند توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادرشده است.

عصر آهن که در دانش باستان‌شناسی دوره‌ای است که در آن بشر به گستردگی از آهن در جایگاه ماده‌ای برای ساخت ابزار و جنگ‌افزار سود برد. به جز این جامعه‌های کهن تغییرهایی در زمینه کشاورزی، باورها و شیوه‌های هنری نسبت به گذشته داشته است. این بازه از سال ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلادی به طول انجامیده است.