بناهای تاریخی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه نهادهایی مانند صندوق احیاء که در ماموریت خود به دنبال احیاء این بناها و بافت‌ها هستند، آن است که پیش از هر چیز، امکان اقتصادی و ظرفیت فرهنگی بناهای تاریخی را در دو سطح مسئولان و جامعه تبیین کنند و این قطعا کار دشواری است.

حسن سلیمانی گفت: اقتصاد تک محصولی مبتنی بر خام فروشی نفت یک ضرر بزرگ برای کشورمان داشته و اینکه در فضای کشور سال‌هاست که اجتهاد و کوششی برای یافتن حوزه‌های درآمدزا نشده است، به همین دلیل بسیاری از این بخش‌ها برای مردم و سرمایه‌گذاران ما شناخته شده نیستند.

نماینده مردم کنگاور در مجلس افزود: پتانسیل بالای ما در حوزه گردشگری یکی از همین بخش‌های مغفول است که خوشبختانه در سال‌های اخیر تلاشی برای فعال کردن آن شروع شده و توجهات به این بخش بسیار بیشتر از قبل شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: وظیفه اصلی ما در این بخش آن است که پروژه معرفی ظرفیت‌ها به سرمایه‌گذاران و تغییر دید عمومی جامعه نسبت به پتانسیل‌هایمان را دستور کار قرار دهیم. چون در موارد بسیار زیادی برداشت‌های عمومی از بخش‌هایی که می‌تواند در این حوزه درآمدزیایی داشته باشد، کاملا اشتباه است .

وی اضافه کرد: اما متاسفانه حوزه بناهای تاریخی کشور یکی از جاهایی است که شاهد بیشترین میزان نگاه‌های اشتباه در آن بوده‌ایم و در حال حاضر نه در جامعه، بلکه در بخش زیادی از مسئولان ما هم بناها و بافت‌های تاریخی کشور با عناوینی مانند بافت فرسوده یاد می‌شوند. چنین عناوینی به طور نا خودآگاه بی‌مصرف بودن و زاید بودن این بخش را به ذهن متبادر می‌سازد .

سلیمانی همچنین گفت: وظیفه نهادهایی مانند صندوق احیاء که در ماموریت خود به دنبال احیاء این بناها و بافت‌ها هستند آن است که پیش از هر چیز امکان اقتصادی و ظرفیت فرهنگی بناهای تاریخی را در دو سطح مسئولان و جامعه تبیین کند و این قطعا کار دشواری است .

به گزارش روابط عمومی صندوق احیاء (صابتا) نماینده مردم کنگاور در مجلس تاکید کرد: باید با معرفی دقیق به دوران غربت بناهای تاریخی، از نظر اقتصادی و فرهنگی پایان داد و این بخش را از کنج غریبی بیرون کشید.