روابط

«در روابط ترکیه و روسیه هشت ماه اختلال ایجاد شد و ما در این مدت تحریم نتوانستیم‌ از فضای موجود به خوبی بهره‌برداری کنیم تا از طریق جذب گردشگران روس یک تحول در اقتصاد کشور ایجاد شود.»

به گزارش ایسنا، در پی سفر هیأت اقتصادی، تجاری و گردشگری روسیه (مسکو) به استان مازندران، اصغری قاجاری در دیداری که استاندار مازندران (رییس کارگروه توسعه صادرات این استان) نیز حضور داشت، گفت: رسانه‌ها مشوق زیرساخت‌های گردشگری و صادرات هستند و زیرساخت‌های صادرات در استان مازندران فراهم نیست.

او با بیان این‌که مازندران تولید صادرات محور ندارد و در صنعت بسته‌بندی هم تا کنون موفق نبوده است، یادآور شد: ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست واین موضوع باید در سطح دولت پیگیری شود.

وی سپس تحریم آمریکا، اروپا و آشفتگی روابط ترکیه و روسیه را فرصت خوبی برای بازاریابی در حوزه صادرات محصولات و جذب گردشگران به استان دانست و افزود: در روابط بین ترکیه و روسیه هشت‌ماه اختلال ایجاد شد و ما در این مدت تحریم نتوانستیم از فضای موجود به خوبی بهره‌برداری کنیم تا دست‌کم از طریق جذب گردشگران روس یک تحول در اقتصاد کشور و استان ایجاد کنیم. این ضعف در برنامه‌ریزی در شرایط اقتصاد مقاومتی است که باعث شد همچنان دو کشور ایران و روسیه در تعاملات گردشگری موفق نباشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با بیش از ۱۸۰ کشور ویزای فرودگاهی داریم، اظهار کرد: معتقدم سیاست‌گذاری دولت در بخش اجرایی باید به بخش خصوصی واگذار شود تا به هدف برسیم.

پیشنهاد روس‌ها به ایران برای بهتر شدن اوضاع

نماینده سابق اتاق بازرگانی روسیه پس از بازدید هیأت روس از ظرفیت‌های صنعتی و گردشگری استان مازندران، گفت: در سه روزی که مهمان استان مازندران بودیم، فضایی ایجاد شد تا از واحدهای صنعتی بازدید کنیم و طرح همکاری اقتصادی که بین ایران و روسیه انجام شد باعث افزایش سطح مبادلات تجاری هر دو کشور شد.

رجب صفراُف ادامه داد: کشور اسلامی ایران یکی از کشورهای قدرتمند دنیاست و در بیشتر موارد ایرانی‌ها نمی‌دانند که چه جامعه و چه کشور برتری دارند. ما در روسیه می‌گوییم اگر ایران یک روز مسیرش را عوض کند، در منطقه وضعیت نامطلوبی حاکم می‌شود و امنیت منطقه با وجود کشور ایران حفظ و این کشور برای همه کشورها سپر شده است.

وی همچنین گفت: ایران دارای توانمندی بی‌نظیر در عرصه اقتصادی و دارای ظرفیت‌های بالا در زمینه گردشگری است فقط تجار ایرانی باید روی بازار روسیه مطالعه داشته باشند. باید تبلیغات محصولات ایرانی در تلویزیون روسیه جدی گرفته شود تا مردم روسیه از محصولات ایرانی و ظرفیت‌های موجود در ایران و همچنین ظرفیت‌های گردشگری، صنعت و سایر عرصه‌های اقتصادی با خبر شوند تا استفاده از فضای ایجاد شده باعث پیشرفت منطقه شود.