کاروانسرا

کرج – مدیرکل میراث فرهنگی البرز از راه اندازی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور در کاروانسرای تاریخی شاه عباسی خبر داد.

عبدالناصر میرچی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت کاروانسرای شاه عباسی کرج، اظهار کرد: در گذشته این کاروانسرا در اختیار بنیاد فهمیده بود.

به گفته میرچی با توافق انجام شده میان میراث فرهنگی البرز و بنیاد فهمیده بنا شد مطالبات آنان پرداخت و در این مکان تاریخی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور راه اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه این کانون در آخرین مراحل تجهیز قرار دارد، افزود: بر این اساس محوطه کاروانسرای شاه عباسی از جمله مجموعه پذیرایی و نمایشگاهی آن آماده افتتاح است امیدواریم با فعالیت مجدد آن زمینه حضور مردم در این مکان تاریخی فراهم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: انتظار می رود تا یک ماه آینده این فضا به بهره برداری برسد، با توجه به اینکه این کاروانسرا تاریخی مکانی عمومی و تفرجگاهی واقع در مرکز شهر کرج است، می تواند محلی برای گذران اوقات فراغت و سرگرمی مردم محسوب شود.

میرچی در خصوص برخورد با بناهای تاریخی تاکید کرد: تئوری نخست این است که در بناهای تاریخی دخل و تصرفی انجام نشود و در صورت وجود اعتبار مرمت صورت گیرد و به نسل های آینده سپرده شود.

میرچی تئوری دوم را منطقی تر دانست و افرود: بر اساس این تئوری، با توجه به عدم بودجه و اعتبار لازم توسط دولت و سازمان میراث فرهنگی، رها کردن این فضاها تخریب بیشتر آنان را به دنبال دارد که رسیدگی و مرمت را سخت تر می کند.

وی تاکید کرد: به همین منظور سازمان میراث فرهنگی طی سیاستی جدید با حفظ استانداردها و معیارهای احیاگرانه میراث، این اماکن را در اختیار بهره بهردار قرار می دهد تا علاوه بر بهره برداری، حفظ و احیا انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز ماموریت اصلی این سازمان را حفظ، احیا و معرفی بناها عنوان کرد و گفت: این وظیفه، در صورت عدم تخصیص بودجه کافی برای بازسازی بناها بی فایده است، بر همین اساس سازمان سیاست اجاره این بناها به بهره بردار را در زمان مناسب اتخاذ کرده، به شرطی که وظیفه حفظ و احیا تحت نظر کارشناسان سازمان و با حفظ استانداردها به عهده بهره بردار باشد.