پاسارگاد

باستان شناسان امیدوارند پس از اعلام نتایج آزمایشگاهی نمونه های تهیه شده از محوطه باستانی پاسارگاد ،بتوانند پوشش گیاهی باغ پاسارگاد را بازسازی کنند.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کوروش محمد خانی باستان شناس و سرپرست هیأت مشترک ایران و فرانسه در پاسارگاد با اشاره به وسعت ۶کیلومتر مربعی محوطه پاسارگاد که تنها ۱۶۰هکتار از آن فنس کشی و محافظت می شود تصریح کرد: پروژه هایی برای درک رابطه بین محوطه هخامنشی پاسارگاد با سایر محوطه ها در دشت پاسارگاد تا امروز در حال انجام است .

 این باستان شناس، مدیریت آب یا مطالعات سیستم های هیدرولوژی منطقه، لند فرم (شکل طبیعی منطقه در گذشته) ومطالعه تاریخچه پوشش گیاهی در دشت پاسارگاد را از پروژه هایی اعلام کرد که در حال انجام است . و به منظور انجام تحقیقات در زمینه آب در دوره هخامنشیان فعالیت های متفاوتی از جمله نقشه برداری های دقیق برای اطلاع از شبکه آبرسانی قدیم و به دست آوردن سرچشمه هاو منابع تغذیه آب در آن دوره انجام می گیرد .

 استاد یار گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی، مطالعه پوشش گیاهی یکی از مهمترین باغ های سلطنتی دنیا یعنی پاسارگاد را از دیگر فعالیت های هیأت ایران و فرانسه درپاسارگاد اعلام کرد

 او با اشاره به مطالعاتی که مرتضی جمالی عضو مرکز پژوهش های علمی فرانسه بر روی دریاچه مهارلو انجام داده و نتایج بسیار جالب توجه آن تصریح کرد : در این پژوهش سه مترو نیم نهشته در ۴۵۰۰سال مطالعه شد که بر اساس نمودار ارائه شده می توان بازسازی پوشش گیاهی را در دوران هخامنشی در دریاچه مهارلو از نظر نوع گرده هایی که داشته مشاهده کنیم .

 محمد خانی گفت : به همین منظور امسال مغزی هایی به دو حالت دستی و سنداژ در چهار نقطه استخر آب، محوطه بعد از آن ، باغ سلطنتی وبستر رودخانه محوطه باستانی پاسارگاد تهیه شد که هفته آینده برای آزمایش به فرانسه فرستاده می شود.

 او تصریح کرد :با اعلام نتایج می توانیم در مقیاس محوطه، تغییرات پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد را ازقبل از دوره هخامنشیان تا دوران اسلامی و معاصر بازسازی کنیم