بنا

ساری – طرح مرمت بنای مذهبی، تاریخی و ملی سادات علوی، طاهر و مطهر و مرقد ملک کیومرث بن بیستون حاکم رویان در هزارخال کجور تهیه و به تصویب شورای فنی سازمان میراث فرهنگی رسید.

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تصویب طرح مرمت بنای مذهبی – تاریخی افزود: طرح تهیه‌شده با توجه به ارزشمند بودن این بنای تاریخی که بخشی از هویت مذهبی مازندران شمرده می‌شود از سوی تهیه‌کنندگان طرح به نمایندگی مردم متدین و شهیدپرور استان مازندران و خانواده شهدا به شهدای مدافعین حرم هدیه شد.

وی اظهار داشت: بنای تاریخی، مذهبی، ملی وبی‌نظیر هزار خال کجور به لحاظ معماری در قرن هشتم هجری به دستور حاکم متدین و شیعه اثنی عشری و به گواه اسناد موجود در ضریح و کتیبه‌ها (بکار گیری نام کامل ائمه معصومین سلام‌الله‌علیه در ضریح سیدین طاهر ومطهر و ملک کیومرث بن بیستون) در سال ۸۰۴ ه ق بر مزار حضرات سادات طاهر و مطهر و به امر ایشان ساخته شد.

بزرگ نیا گفت: بعد از گذشت ۳۰ سال طرح مرمتی جامع و کامل این بنای ارزشمند مذهبی تاریخی توسط معمار و مرمت کاربر جسته بناهای تاریخی و سنتی استاد امیرحسین سروی با همکاری حجت الاسلام محمدمهدی راشدی نوری پژوهشگر قرآنی و امام‌جمعه چالوس با توجه به آیاات الهی و احادیث بکار گرفته‌شده در کتیبه‌ها و ضریح که بخش اعظم آن تخریب یا مفقود ویا به سرقت رفته است پایان یافت.

وی افزود: نظر به اهمیت طرح وبنا پس از هشت ماه کار مداوم مطالعاتی در بنا و کتیبه‌ها، آسیب‌شناسی چگونگی قبل و بعد مرمت؛ عدم تعادل و هماهنگی و چگونگی مرمت به پایان و به تصویب شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی رسیده است.

بزرگ نیا گفت: هزینه طرح انجام‌شده با توجه به وسعت و اهمیت و حساسیت مبلغ ۵۰ میلیون تومان بوده که تهیه‌کنندگان آن حجت الاسلام محمدمهدی راشدی نوری و استاد امیرحسین سروی به نمایندگی از سوی مردم متدین و شهیدپرور استان مازندران آن را به خانواده شهدای مدافع حرم استان مازندران هدیه کردند.

به گزارش مهر، ملک کیومرث بن بیستون در زمان حکمروایی خود بقاع متبرکه زیادی ساخته که بی‌نظیرترین آن را برای محل دفن خود در نظر گرفته است، وی در سال ۸۵۷ ه ق به رحمت ایزدی پیوست وبنابر وصیتش در هزار خال کجور دفن شد، این بقعه به لحاظ معماری و تزیینات نقاشی در سقف، طرح‌های اسلیمی گل وبته. شمسه های قرینه، گچ‌بری‌ها و بکار گیری خطوط کوفی، نسخ، ریحان کم‌نظیر است و پیوسته در تمامی ادوار تاریخ موردتوجه خاص پادشاهان وقت ایران بوده که اسناد آن در تاریخ به ثبت رسیده است.

این بنادر دوران مختلف حکومت‌های حاکم بر ایران مورد مرمت قرارگرفته است و در حکومت صفوی به امر شاه‌طهماسب به دست جواد خان ایلچی که به‌قصد تصرف کجور به این خطه حمله‌ور شده علیرغم به آتش کشاندن شهر کجور و ویرانی آن برای مرمت این بنا همت کرد.