لباس محلی

مهمانداران یک شرکت هواپیمایی نه تنها لباس سنتی مردم سیستان و بلوچستان را به تن می‌کنند بلکه بانوان مهماندار تا قبل از ورود به هواپیما نیز چادر محلی به سر می‌کنند.

ابوالفضل حقیقی، نایب رئیس هیات مدیره یک شرکت هواپیمایی که ایده استفاده از لباس سنتی برای مهمانداران هواپیمایی را اجرایی کرد به خبرنگار مهر گفت: علاقه مند بودم تا از ایده‌های نو برای معرفی فرهنگ ایران استفاده کنم.

وی ادامه داد: من مدتی پیش به استان سیستان و بلوچستان رفتم و متوجه جذابیت لباس‌های محلی مردم این استان شدم به همین دلیل در شرکت هواپیمایی تصمیم گرفتیم به جای اینکه غربی فکر کنیم سعی کردیم با معرفی فرهنگ، هدیه‌ای به مردم استان بدهیم و ترویج دهنده فرهنگ آنها در عرصه صنعت گردشگری باشیم.

حقیقی ادامه داد: به همین علت لباس محلی را به عنوان لباس رسمی مهمانداران انتخاب کردیم که ۸ رنگ برای لباس آنها در نظر گرفته شد تا هر مهماندار در طول پرواز یک رنگ از لباس سنتی را به تن کند به این ترتیب حداقل در یک پرواز شاهد ۴ رنگ متفاوت در لباس محلی مهمانداران خواهیم بود.

حقیقی درباره اینکه لباس مهمانداران بیشتر شبیه به لباس هندی و پاکستانی هاست گفت: این لباس‌ها توسط خانم شهین شهرکی که از هنرمندان خیاط و صنایع دستی استان است، دوخته و طراحی شده است. همچنین از آنجا که استان سیستان و بلوچستان به خصوص بخش چابهار و گواتر به هند و پاکستان نزدیک است، لباس مردم استان، بی تاثیر از فرهنگ آنها نبوده است.

وی گفت: لباس‌های طراحی شده برای مهمانداران شامل کفش، کلاه، شال، شلوار و لباس سنتی است. ما حتی از کفش سنتی برای این کار بهره گرفته‌ایم. همچنین برای اولین بار بانوان مهماندار از چادر سنتی سیستان و بلوچستان استفاده خواهند کرد آنها از در منزل تا هنگام ورود به کابین هواپیما این چادر را به سر می‌کنند سپس آن را آویزان کرده و پذیرایی می‌کنند.

این مدیر شرکت هواپیمایی در ادامه گفت: تلاش می‌کنیم که از حضور نوابغ کترینگ بهره برده و غذای سنتی سیستان و بلوچستان و عرقیات سنتی در هواپیما سرو شود. در آینده نیز تصمیم داریم که لباس مهمانداران نسبت به شهری که در مقصد قرار دارد تغییر کند. همچنین اگر از سفر خارجی به ایران برمی گردند لباس آن کشور را به تن داشته باشند.

وی افزود: احتمالا تا یک ماه آینده فروش تجاری این هواپیمایی آغاز می‌شود. نگاه ما غیرانتفاعی و ملی است به خصوص توجه به مناطق محروم را در اولویت قرار داده ایم همچنین می خواهیم که در کنار سفرهای داخلی تا دو سه ماه آینده سفر به کشورهای مختلف را نیز داشته باشیم. اما این موضوع را در نظر می‌گیریم که فرهنگ و سنت ایران را در آن پروازها به نمایش بگذاریم چه در لباس و کترینگ و چه در آنونس‌های بومی که در هواپیما پخش می شود. در نظر داریم تا توضیحات مهمانداران غیر از زبان انگلیسی و فارسی به زبان محلی نیز ارائه شود.

این سرمایه‌گذار گفت: در قوانین بین‌المللی محدودیتی برای طراحی لباس وجود ندارد در این لباس‌های محلی به نوعی شبیه به مانتو شلوار هستند. هدف ما این است که در سیستان و بلوچستان سفیر صلح، آرامش و امنیت و تمدن ۷ هزار ساله باشیم و این تصور را که برخی نسبت به استان دارند و تصور می کنند ناامن است، را از ذهن‌ها پاک کنیم.