«مردم جنوب استان کرمان و شهرستان جیرفت خاطره بسیار تلخی از غارت مناطق باستانی و تاریخی دارند که در آن بخش مهمی از تاریخ منطقه توسط افراد سودجو از کشور خارج یا تخریب شد.»

جیرفت

به گزارش ایسنا، یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت در مجلس با بیان این مطلب اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد هیچگاه این اتفاق از ذهن مردم منطقه جیرفت و جنوب کرمان پاک شود، چون موضوع با هویت اجتماعی و تاریخی آنها در ارتباط بود.

وی با  بیان این‌که حراست از بناهای تاریخی در گِروی ارتباط دادن آنها با زندگی مردم و تحولات جامعه است و باید کاری کرد تا جامعه ارزش این بناها را درک کند، اضافه کرد: اگر قسمتی از میراث تاریخی تمدن جیرفت آگاهانه و با برنامه‌ریزی به تاراج رفت، قسمت مهمی از میراث فرهنگی کشورمان با ناآگاهی و به دلیل عدم برنامه‌ریزی در معرض خطر قرار دارد و آن هم موضوع بناها و بافت‌های تاریخی است.

او افزود: بافت‌های تاریخی کشور ما دچار یک مرگ تدریجی شده‌اند و این مرگ زیر سایه عدم سوق دادن توجه عمومی به اهمیت آنها اتفاق می‌افتد، همانطور که آثار تاریخی جنوب کرمان در زمانی مورد خسارت قرار گرفتند که جامعه نسبت به ارزش و واقعیت آنها نا آگاه بود و درست از زمانی که این آگاهی در جامعه ایجاد شد ما شاهد بودیم که روند سرقت‌ها و کند و به سرعت متوقف شد.

نماینده مردم جیرفت تاکید کرد: بر این اساس و با تجربه‌ای که در زادگاه خودم لمس کرده‌ام، می‌توانم با قاطعیت بگویم که حراست و حفاظت از بناها و بافت‌های تاریخی در گروی ارتباط دادن آنها با زندگی مردم و تحولات جامعه است.

کمالی‌پور ادامه داد: دولت متاسفانه توان و بنیه مالی و انسانی حفاظت و نگهداری این بناها را ندارد و اگر بخش خصوصی را وارد عرصه نکنیم، روزی چشم باز خواهیم کرد و خواهیم دید که قسمت زیادی از بناها و آثار خود را از دست داده‌ایم. همانطور که امروز وقتی به مسیر پشت سر خود می‌نگریم، می‌بینیم که زیر سایه برنامه‌ریزی‌های نادرست و کم توجهی به این بخش، قسمت مهمی از بافت تاریخی شهرهای ما از بین رفته‌اند.

به گزارش روابط عمومی صندوق احیاء، وی ادامه داد: به نظر من دست‌اندرکاران میراث فرهنگی کشور ضمن اینکه باید معرفیِ قوی‌تری از ظرفیت بناهای تاریخی به مردم و سرمایه‌گذاران داشته باشند، باید به موازات آن، این را نیز به جامعه تفهیم کنند که زیر سایه‌ی بی‌توجهی‌ها و برنامه ریزی‌های غلط ما چقدر فرصت‌های طلایی اقتصادی و فرهنگی را در این حوزه از دست داده‌ایم.