کنگاور

اخطار فرماندار کنگاور درباره وضعیت معبد آناهیتا، جلوگیری از فروش انبوه بلیت کاغذی موزه‌ها و مرمت کاشی‌های نصیرالملک از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته همزمان با خبر ثبت مثنوی مولانا با مشارکت کشور ترکیه، عده ای از فرهنگیان افغانستان بیانیه ای در مخالفت با این موضوع صادر کردند که در پاسخ به آنها مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و دبیر کمیته حافظه جهانی گفت: چون کهن ترین و کامل ترین نسخه مثنوى در قونیه است با ترکیه مشارکت کردیم.

 فرهاد نظری گفت: این روزها انتقاداتى نسبت به ثبت مثنوی توسط ایران و با مشارکت ترکیه مطرح شده است. ضمن ارزشمند دانستن این انتقادات و حساسیت‌ها باید گفت که ثبت مثنوى با مشارکت ترکیه به هیچ وجه به معنى تأیید ادعاى ترکیه مبنی‌بر ترک بودن مولوى نیست. این انتقادات شاید به این علت باشد که ما حافظه جهانى را به جامعه و اهالى رسانه درست نشناسانده ایم.

وی گفت: مثنوى مهم ترین اثر عرفانى به زبان فارسى است و به همین اعتبار قرار است ثبت جهانى شود. ثبت مثنوى با مشارکت ترکیه به معناى دلالت بر ترک بودن مولانا نیست. قضیه بسیار ساده است. ما کتاب مثنوى را پیشنهاد کرده ایم و چون کهن ترین و کامل ترین نسخه مثنوى در قونیه است با ترکیه مشارکت کردیم. فقط به سبب آن که نسخه مهمى از مثنوى آنجا است. اگر این نسخه در آکسفورد بود با انگلستان وارد مذاکره براى ثبت مشترک مى‌شدیم.

نظری درباره اینکه افغانستان بیانیه ای را نسبت به این اقدام منتشر کرده گفت: اگر افغانستان هم نسخه کهن و کاملى داشته باشد می تواند وارد پرونده شود. به شرطى که نسخه اى از مثنوى داشته باشند. منظور نسخه ارزشمند است هم به لحاظ قدمت و هم از نظر نفاست هنر. موضوع نسخه مثنوى و ملیت و خاستگاه مولوى دو موضوع جدا از هم است. ثبت اثر موضوع مستقلى براى شخصیت هاست. یونسکو برنامه‌اى تحت عنوان همراهى با گرامیداشت مفاخر و رویدادها دارد که باید مفاخر را در آنجا معرفى کرد.

بلیت کاغذی موزه‌ها دیگر به صورت انبوه چاپ نمی‌شود

موزه‌های کشور قرار است به سیستم بلیت‌های الکترونیکی متصل شوند. به این ترتیب تهیه بلیت برای همه بازدیدکنندگان الکترونیکی انجام می‌شود. این طرح از مدت‌ها پیش در دستور سازمان میراث فرهنگی قرار داشت اما تنها برخی از موزه‌ها از جمله کاخ موزه‌های تهران این طرح را اجرا کردند تا اینکه اکنون هر سه کاخ موزه تهران و موزه ملی بلیت الکترونیکی صادر کرده و روند فروش بلیت‌های کاغذی را متوقف کرده‌اند با این حال در گیت‌های ورودی می‌توان هنوز تعدادی بلیت کاغذی مشاهده کرد که در انبار موزه‌ها باقی مانده است.

با این وجود اولویت فروش بلیت با بلیت‌های الکترونیکی است. اما هنوز موزه‌های استانی از این سیستم برخوردار نیستند و برای آنها در تهران بلیت کاغذی فروخته می‌شود همان بلیت‌هایی که بیشترشان نقش تخت جمشید را داشتند و هیچ تنوعی در آنها مشاهده نمی‌شد. روی این بلیت‌های کاغذی هنوز که هنوز است نرخ ۵۰۰ تومانی و هزار تومانی مشاهده می‌شود و هر بازدید کننده باید یک دسته از آن کاغذها را خریداری و به موزه تحویل دهد.

نشست

در این باره، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور به خبرنگار مهر گفت: کتا زمانی که همه موزه‌های کشور به سیستم بلیت‌های الکترونیکی متصل شوند تنها تعداد محدودی بلیت به صورت متمرکز در تهران چاپ و به شهرهای دیگر ارسال خواهد شد. اکنون اگر موزه‌هایی که به سیستم الکترونیکی متصل شده‌اند، اشکالی در صدور بلیت داشته باشند، در صورت اضطرار از بلیت‌های کاغذی استفاده خواهند کرد.

کارگر درحالی از الکترونیکی شدن موزه‌ها خبر می‌دهد که هنوز کاخ موزه‌های تهران که قرار بود پایلوت این طرح شوند، در سایت خود امکان رزرو بلیت اینترنتی را ندارد و هر بازدید کننده باید شخصا مراجعه کرده و از گیت ورودی بلیت الکترونیکی را خریداری کند بلیتی که روی یک تکه کاغذ بزرگ مشخصات بلیت نوشته شده است.

ورود سازمان بازرسی به پرونده

۱۱ سال پیش بنیاد سینمایی فارابی طبق تعهد، باید بخشی از منزل قوام‌السلطنه را که سال‌ها قبل به آنها واگذار شده بود به سازمان میراث فرهنگی تحویل می‌داد، اما از آن زمان تا کنون این ساختمان همچنان در اختیار بنیاد فارابی قرار دارد. در صورتی که اگر این واگذاری انجام شود، کمبود فضای موزه آبگینه نیز جبران خواهد شد چرا که اکنون این موزه با کمبود فضا مواجه شده و بسیاری از ظروف و اشیای آن در مخزن نگهداری می‌شوند.

سمیه محبی، مدیر موزه آبگینه نبود فضای کافی در این موزه را تایید کرد و گفت: ما با کمبود فضا مواجه هستیم اما چون بخشی از خانه قوام السلطنه (موزه آبگینه) در اختیار بنیاد است، وزارت ارشاد نیز از استقرار آنها حمایت می‌کند. این در حالی است که تنها برخی از اشیا را توانسته‌ایم در معرض دید قرار دهیم و بسیاری از اشیای موزه داخل مخزن هستند و گاهی برخی از آنها را به صورت نمایشگاه کوتاه مدت در معرض دید قرار می‌دهیم.

در این باره، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور از مطالبه سازمان بازرسی خبر داد و گفت که این سازمان ورود کرده و معتقد است که بنیاد باید ساختمان را تخلیه کند. درباره خارج شدن بنیاد سینمایی فارابی از خانه قوام السلطنه جلسات متعددی برگزار شده و این موضوع در سطح وزیر ارشاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی در حال بررسی است.

کارگر تأکید کرد: واگذاری ساختمان بنیاد به میراث فرهنگی جزو تعهدات وزارت ارشاد است، وزارت ارشاد هم باید فضای مناسبی برای بنیاد سینمایی فارابی در نظر بگیرد چون تعهد داده که این اتفاق هرچه سریع‌تر رخ دهد.

فعالیت معدن همجوار دژ اسپهبد خورشید ۷۲ ساعته متوقف می‌شود

معدن

عبدالجواد توحیدی فرماندار شهرستان سواد کوه، دژ اسپهبد خورشید را یکی از اصلی ترین، باارزش ترین و قابل توجه ترین مجموعه‌های تاریخی استان  اعلام کرد.

وی نبود مدیریت شایسته، قوانین صحیح ، کج سلیقگی‌ها و… را دلیل انجام اقداماتی نظیر فعالیت معادن دراطراف یک اثر منحصر به فرد تاریخی عنوان کرد و گفت: شاید در نحوه فعالیت این معادن به ظاهر قوانین حریم های قانونی هم رعایت شده باشد ولی در برخی از موارد شاید لازم باشد که اجازه ندهیم چهره اثر هم مخدوش شود.

وی فعالیت معدن کاران متخلف را به ساخت خانه بدون مجوز تشبیه کرد که اگرساخت آن در مراحل اولیه متوقف شود آسان تر است و افزود: با توجه به انتخابات دو مرحله ای در شهرستان از زمان انتصابم فرصتی برای رسیدگی جدی به این موضوع پیش نیامد اما از ابتدای امسال اهمیت موضوع را به تمامی ادارات اعلام کردیم تا فعالیت های جدی تر صورت گیرد.

فرماندار سواد کوه تصریح کرد : با توجه به اینکه این معادن مجوز دارند نمی توانیم یک شبه فعالیت ها را متوقف کنیم زیرا که این کار باید با طی مراحل اداری و پرداخت حق و  حقوق افرادبر طبق قانون انجام شود.

توحیدی با بیان اینکه شخصا و به صورت جدی پیگیر توقف فعالیت های آسیب رسان به دژ اسپهبد هستم گفت: با توجه به شرایط موجود نمی توانیم چکشی عمل کنیم ولی شایسته است که کارها را تسریع کنیم. زیرا که نمی خواهیم با یک حرکت شتابزده عده ای کارگر ساده را بیکار کنیم از این رو در چارچوب قانون این موضوع را در اولویت کاری قرار می دهیم.

اقدامات مرمتی برای نصب کاشی‌های موقت در مسجد نصیرالملک آغاز شد

چند روز پیش درحالی ۵ کاشی از سردر ورودی مسجد نصیرالملک توسط افراد ناشناس به سرقت رفت که این مسجد به دلیل برخورداری از معماری و تزئینات منحصربه فرد یکی از زیباترین و مشهورترین مساجد ایران محسوب می شود.

مصیب امیری رئیس اداره میراث فرهنگی استان فارس در این رابطه اعلام کرد: نگهداری و حفاظت از مسجد نصیرالملک شیراز در اختیار اوقاف است و اداره میراث تنها در مرمت بنا نظارت دارد.

او گفت: با این وجود یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی استان بعد از اطلاع از سرقت کاشی‌های مسجد نصیرالملک درمحل حاضر شد و اقدام به تهیه صورت جلسه کرد.

امیری تاکید کرد: درحال حاضر اداره میراث فرهنگی استان از طریق دادگاه، پیگیری‌های حقوقی، برای شناسایی سارقان کاشی‌های مسجد نصیرالملک را آغاز کرده و همزمان با این پیگیری‌ها، کارشناسان نیز اقدامات مرمتی برای جایگزین کردن ۵ کاشی موقت را آغاز کرده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی استان فارس همچنین اعلام کرد: پس از نصب کاشی‌های موقت، کارشناسان در زمان مناسب به ساخت کاشی‌های جدید متناسب با الگوی اصلی می‌پردازند.

فرمانداری کنگاور درباره وضعیت معبد آناهیتا اخطار داد

فرماندار کنگاور گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی نتواند به سرعت وضعیت معبد آناهیتا را سامان دهد، در همکاری‌مان تجدیدنظر کرده و دیگر بودجه‌ای به آنها اختصاص نمی‌دهیم.

شریف خسروی فرماندار کنگاور درباره وضعیت معبد آناهیتا در این شهرستان که در فهرست میراث پیشنهادی یونسکو نیز قرار دارد به خبرنگار مهر گفت: مدیر پایگاه معبد آناهیتا و میراث فرهنگی استان را سازمان کل میراث انتخاب می‌کند. در یکی دو سال گذشته، مدیریت میراث فرهنگی  استان کرمانشاه ثبات نداشته است و از مدیرانی بهره گرفتند که تجربه‌ای نداشتند ولی الان مسئولیت پایگاه معبد آناهیتا را مدیرکل ثبت آثار تاریخی بر عهده گرفته است.

وی گفت: در معبد آناهیتا به دلیل نداشتن متولی کار خاصی انجام نشده است. سال مالی ۹۴ تا روز ۳۱ تیر ماه امسال به پایان می‌رسد اگر در مدت باقی مانده اقداماتی که اعلام کرده و به خاطر آن یک میلیارد تومان اعتبار گرفته بودند را انجام ندهند دیگر اعتباری برای  سال ۹۵ به مسئولان پایگاه معبد آناهیتا نمی‌دهیم.

خسروی گفت: در سال مالی ۹۳ نیز یک میلیارد تومان با حمایت استاندار وقت به معبد آناهیتا اختصاص داده بودیم.  وقتی بودجه‌ای اختصاص داده می‌شود، دستگاه‌های اجرایی با سازمان مدیریت مبادله و موافقتنامه انجام می‌دهند اداره میراث فرهنگی استان در این مبادله مواردی را مطرح کرده بود از جمله اینکه ۶۰۰ میلیون تومان برای تهیه طرح گذاشته بودند ولی ما زیر بار نرفتیم. اکنون می‌بایست تا پایان سال مالی ۹۴ به ساماندهی محوطه، چیدمان، مبلمان و… بپردازند که البته دیگر وقتی باقی نمانده است.

خسروی ادامه داد: به مدیر جدید پایگاه اعلام کرده‌ایم که باید در انجام کارها سرعت داشته باشد چون دیگر مدیریت این پایگاه در صلاحیت اداره میراث فرهنگی استان نیست. مدیر پایگاه‌ها باید از تهران حمایت شوند بلکه کاری صورت گیرد. ولی اگر کاری نشود، ما هم در همکاری با میراث فرهنگی تجدید نظر می کنیم.