امیر رحمت‌اللهی

فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی گفت: اداره مشارکت‌های اجتماعی پیش‌بینی شده تا از ظرفیت‌های مردمی برای حفاظت از اماکن تاریخی استفاده شود.

سردار امیر رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی در حاشیه گرامیداشت حافظان میراث که پیش از ظهر روز ۱۰ خرداد در سالن اجتماعات ارگ آزادی برگزار شد درباره محدودیت هایی که نیروهای یگان حافظت در شهرستان‌ها دارند به خبرنگار مهر گفت: فرآیند انجام ماموریت کیفی هدفمند و اطمینان بخش شامل سازمان دهی، آموزش در دستور کار فرماندهی یگان حفاظت از میراث فرهنگی قرار دارد.

وی گفت: به طور نسبی همکاران ما از تجهیزات مناسبی برخوردار هستند که البته باید این تجهیزات تقویت شود برنامه تفصیلی آموزشی را آماده کرده‌ایم و دستورالعمل آن نهایی شده و به زودی به استان ها ابلاغ خواهد شد و فرماندهان یگان در استان ها مکلف هستند آموزش‌ها را تا پایین ترین سطوح اجرایی کنند.

وی گفت: حفظ و نگهداری مهمترین اولویت است یکی از راهکارهای اساسی حفظ و نگهداری آثار تاریخی حفاظت فیزیکی موثر و هدفمند است.

رحمت اللهی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا ساختار ستاد تغییری خواهد کرد، گفت: ساختار ستاد را بازنگری کردم و متناسب با انتظاراتی است که در این حوزه باید باشد.

در موضوع حفاظت الکترونیکی و بهره مندی از ظرفیت های جامعه اداره ای پیش بینی شده تحت عنوان اداره مشارکت‌های اجتماعی که تمام ظرفیت‌های مردمی اعم از سازمان‌های مردم نهاد، بخش های غیردولتی، دوستداران میراث فرهنگی و کسانی که توانایی همکاری با ما را در امر حفاظت از اماکن دارند مشارکت شان را جلب می‌کنیم. بین آنها ارتباط هماهنگی برقرار می شود چون ما معتقدیم حفاظت از میراث فرهنگی تا جایی که ممکن است باید مردمی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه حفاظت از میراث فرهنگی تنها بخشی از وظایف یگان است و این یگان باید به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی نیز بپردازد، گفت: ما در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش ها و مراسم باید حضور فعالی داشته باشیم و در مواقع ضروری باید از پشتیبانی نیروهای انتظامی نیز استفاده کنیم. در بخش مربوط به گردشگران نیز باید شرایط مناسب امنیتی ویژه گردشگران خارجی فراهم شود که خوشبختانه اکنون نمود عینی دارد حتی در بزه دیدگی ناشی از سرقت های خرد مانند دزدی‌ها نیروهای انتظامی با ما همکاری می کنند.