دلفین‌

مهمترین جاذبه گردشگری جزیره هنگام، دیدن دلفین‌هایی بود که در کنار قایق‌های مسافری شنا می‌کردند اما اکنون حضور قایق‌های صیادی آنها را ترسانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جزیره قشم زیبایی کم ندارد یکی از جاذبه‌های گردشگری آن که هر گردشگری را وسوسه می‌کند تا در طول مدت اقامتش حتما سری هم به آنجا بزند، قطعا جزیره کوچک هنگام است که هنوز جاذبه‌های بکری برای دیدن دارد.

یکی از آن جاذبه‌ها هم دیدن دلفین‌های خنده‌رویی  است که وقتی گردشگران با قایق به سمت هنگام می‌روند، از قایق آنها استقبال کرده و به سمت گردشگران می‌آیند و آنها را از دیدنشان خوشحال می‌کنند. معمولا دیدن شنای دلفین‌های هنگام هیجانی دارد که همه را از دیدن شان خوشحال می‌کند اما اکنون مدتی است که دلفین‌ها با مردم هنگام و گردشگرانش قهر کرده‌اند آنها دیگر به قایق‌ها اعتمادی ندارند و کمتر خودشان را نشان می‌دهند.

دلفین‌های خنده روی هنگام از وقتی صیادان غیرمجاز ماهی‌های ساردین تعدادشان زیاد شد از این جزیره رفتند به جایی که حتی ساکنان جزیره هم نمی‌دانستند کجاست. گردشگران وقتی با قایق پی آنها می گشتند، دلفینی را نمی دیدند و فکر می‌کردند که قایق رانان آنها را فریفته‌اند.

مرگ و میر دلفین‌ها در دام صیادان غیرمجاز

افشین عباس‌نژاد هنگامی، راهنمای جزیره هنگام دل پری از صیادان جزیره دارد صیادانی که موجب اختلال در آرامش دلفین‌ها شده‌اند او به خبرنگار مهر گفت: بیش از ۲۰۰ فروند قایق صیادی با موتورهای سنگین ٢٠٠ اسبی باعث شده‌اند که نه تنها صید و صیادی ساكنین جزیره دچار مشکل شود بلکه گردشگران و مسافران هم که برای بازدید از دلفین‌ها آمده بودند هم ناراضی از سفرشان برگردند. به همین دلیل اکنون ضربه محکمی به صنعت گردشگری جزیره وارد آمده است.

این فعال گردشگری در جزیره هنگام گفت: ماهی ساردین عمده غذای تمامی ماهی‌های خلیج فارس هستند غذای اصلی دلفین‌ها هم ساردین ماهی‌ها هستند وقتی غذایی نباشد پس ماندن در منطقه برایشان بی‌ارزش است و حتی به دام افتادن دلفین‌ها در تور این صیادان مرگ و میر آنها را در پی خواهد داشت و نا امن بودن منطقه موجب فرار از محل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر تا كنون دلفین‌ها نوار ساحلی جزیره هنگام را برای زیستگاه خود انتخاب كرده‌اند دلیلش امن بودن محل برای تغذیه آنها و عادی بودن خصلت و نزدیک بودن روند زندگی و افكار آنها با ما انسان‌ها بوده که موجب شده دلفینا با وجود سر و صدای موتور قایق‌ها بازهم به انسان‌ها نزدیک شوند و بازیگوشی و خودنمایی کنند. ضمن اینکه تنها جایی که می‌توان در خلیج فارس آزادانه نزدیک به دلفین ها شد، همین جزیره هنگام است اما اکنون با وجود صیادان غیر مجاز هم امنیت را از دلفین ها گرفته ایم هم غذای آنها را و هم لذت دیدن شان را.

صید غیرمجاز روزانه بیش از ۹۰۰ تن ماهی!

هنگامی درباره اقدامات مسئولان نیز پس از یک دوره بازدید از جزیره هنگام و بررسی اوضاع گفت: تاكنون هیچ مقام مسئول در استان هرمزگان و قشم نتوانسته اند كاری برای جلوگیری از این  اقدام انجام دهند. نه اداره شیلات  نه محیط زیست و نه گردشگری. اکنون بیش از ٢٥٠ فروند شناور فعال هستند و بیش از ١٥٠٠ نفر به صورت مستقیم مشغول به كار هستند و روزانه بیش از ٩٠٠ تن ماهی از دریا توسط صیادان غیرمجاز صید می‌شود.

وی افزود: جاده‌ها، اراضی و هوای بعضی از نواحی به خصوص جاده جنوبی از روستای مسن تا ٣ كیلومتری شهر قشم و پارك زیتون بوی فاسد شدن ساردین ماهی‌ها به مشام می رسد. به ویژه اسكله كندالو كه محل آمد و رفت اهالی جزیره هنگام و گردشگران است، با تخلیه تعداد كثیری از این عوامل در صید بوی بد گرفته و حتی دریا هم كثیف شده است.

دلفین‌های جزیره هنگام از نوع دلفین‌های بینی بطری هستند. در صورتی که روند بی‌توجهی به مسئولان گردشگری و محیط زیست به آب‌های جزیره هنگام ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد مهاجرت این دلفین‌ها از اطراف جزیره هنگام خواهیم بود و یا شاهد مرگ دلفین‌هایی که به دلیل به دام افتادن در تورهای صیادان و یا برخورد آنها با پره‌های قایق‌های موتوری هر سال از تعدادشان کاسته می شود به این ترتیب یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کشورمان نیز از بین خواهد رفت.