اروپا

مجموعه‌ای از حملات تروریستی و همچنین سوانح هوایی در اروپا و اطراف آن، پرگردشگرترین منطقه جهان را با تهدید مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مقامات گردشگری و مدیران خطوط هوایی اروپا با توجه به چند اتفاق تروریستی و حوادث هوایی با کاهش ناگهانی در تعداد پروازها و رزرو هتل‌ها مواجه شده‌اند.

حتی پیش از آن که روز پنجشنبه هفته گذشته پرواز شماره 804 خطوط هوایی مصر از رادار خارج شود و با سقوط در دریای مدیترانه 66 نفر را به کام مرگ بفرستد، اوضاع گردشگری اروپا خیلی خوب نبود و برخلاف گذشته افت حضور گردشگران و رزرو هتل‌ها به حالت عادی بازنگشته بود.

«کاولین مک کال»، مدیر اجرایی خطوط هوایی «ایزی جت» انگلیس چند روز پیش از ماجرای سقوط هواپیمای مصری در دریای مدیترانه عنوان کرده بود هم اکنون بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر عوامل خارجی قرار داریم.

«مایکل اولری»، رئیس خطوط هوایی «راین‌ایر» اروپا اعلام کرد که سرعت رزرو پروازها پس از سقوط تراژدی هواپیمای مصری مجددا روند نزولی در پیش گرفته است.

سال گذشته پس از سقوط هواپیمای روسی بر اثر بمب‌گذاری در مصر که به کشته شدن 224 نفر انجامید، شرکت‌های هوایی روسی و انگلیسی پروازهای خود به مقصد گردشگری ساحلی و مهم «شرم‌الشیخ» را تعلیق کردند.

پس از سقوط هواپیمای روسی، در ماه نوامبر سال گذشته نیز چندین حمله تروریستی در پاریس 130 کشته بر جای گذاشت.

در آن زمان خطوط هواپیمایی در آمریکا و اروپا از کاهش تقاضا برای سفر هوایی خبر داد اما مسئولان پیش‌بینی کردند این روند نزولی مجددا به حالت طبیعی بازخواهد گشت.

در ماه مارس بمب‌گذاران انتحاری 32 نفر را در فرودگاه و ایستگاه متروی شهر بروکسل کشتند که همه این عوامل دست در دست هم دادند تا صنعت گردشگری اروپا با افت ناگهانی در چند ماه اخیر مواجه شد.

علیرغم نگرانی موجود در رابطه با گردشگری در اروپا اما پیش‌بینی می‌شود، صنعت گردشگری جهانی در سال جاری میلادی با رشد خوبی همراه باشد، رشد گردشگری جهانی در سال 2016 از نقطه نظر سهم آن در اقتصاد جهانی سه درصد پیش بینی شده در حالی که این رشد در سال 2015 میلادی 3.1 درصد بود.

«دیوید اِسکوسیل»، رئیس شورای جهانی سفر و گردشگری در این باره گفت: افراد مقاصد گردشگری خود را تغییر می‌دهند، اما در مجموع اینطور نیست که از سفر خودداری کنند.

تاکنون می‌توان گفت آمریکایی‌ها حضور خود در مقاصد اروپایی را کاهش ندادند و با توجه به دلار گران قیمت سفر خارجی برای آمریکایی‌ همچنان جذاب است.

رزرو آمریکایی‌ها برای مقاصد اروپایی در تابستان پیش رو 9.3 درصد در مقایسه با سال گذشته میلادی بیشتر شده، اما با این وجود بسیاری نیز از سفر به شهرهایی چون پاریس ترس دارند و رزرو تابستانی گردشگران آمریکایی در این شهر مهم گردشگری جهان تنها 6 دهم درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است.

در سال 2015، پاریس دومین مقصد محبوب گردشگران آمریکایی پس از لندن و جلوتر از رم بود، لندن و رم که امسال شاهد به ترتیب 7 و 15 درصد افزایش در رزروهای تابستانی خود بوده‌اند.

از سویی دیگر، میزان رزرو هتل ازسوی گردشگران آمریکایی در دو شهر بروکسل بلژیک و استانبول ترکیه که قربانی حملات تروریستی بودند در تابستان با کاهش قابل ملاحظه به ترتیب 30.4 و 43.7 درصد همراه است.