مرتضی رحمانی موحد

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد: سازمان میراث فرهنگی درصدد است تا مناطق جنوبی کشور را به عنوان قطب گردشگری دریایی برای کشورهای بازار هدف، همراه با جذابیت‌های طبیعی، تاریخی و خدمات گردشگری سلامت آماده کند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مرتضی رحمانی موحد که ظهر امروز (شنبه 25 اردیبهشت) در یازدهمین همایش ملی علمی – فرهنگی خلیج فارس در جزیره کیش صحبت می‌کرد، افزود: استعدادهای منطقه در کرانه حاشیه خلیج فارس پتانسیل‌های خوبی را در راستای توسعه ظرفیت‌های گردشگری فراهم کرده است.

او خلیج فارس را یکی از مناطق مهم و حیاتی کشور دانست و افزود: در عصر جدید گردشگری به یک فرآیند فرامحور تبدیل شده و نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است. در واقع گردشگری امروز به شیوه عقلایی مقاصد گردشگر را تعریف می‌کند.

وی همچنین قرار گرفتن نام ایران در جایگاه پنجم از میان 10 مقصد گردشگری در سال 2016 برای سفر گردشگران بین‌المللی را نشان‌دهنده این مطلب دانست که جایگاه خاص و عرصه جدیدی در زمینه علمی، فرهنگی ایجاد شده که از سوی دیگر برای این صنعت یک مطلوبیت به وجود آورده است.

رحمانی موحد با بیان این که سواحل خلیج فارس به عنوان یک مقصد در جنوب به صورت ویژه در نیمه دوم سال حائز اهمیت است، ادامه داد: آنچه که خلیج فارس را از سایر مناطق کشور متمایز کرده است، ساحل آن است که یک ظرفیت بالقوه محسوب می‌شود. این ظرفیت به عنوان مزیت برتر منطقه در رونق اقتصادی نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منطقه خلیج فارس را گنجینه‌ای از اشتغال و درآمدزائی عنوان کرد و افزود: این منطقه با داشتن پتانسیل گردشگری‌اش نه نیاز دارد که نگران تحریم و نه کاهش قیمت محصولاتش باشد.

وی در ادامه با اشاره به بازدید سه و نیم میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری حوزه خلیج فارس و استان‌های حاشیه‌ای خلیج فارس در اواخر سال گذشته و نوروز امسال افزود: این آمار نشان دهنده جایگاه ویژه خلیج فارس است که باید در راستای همه مکانی کردن توسعه گردشگری کشور برای آن برنامه‌ریزی‌هایی از جمله ایجاد قطب گردشگری دریایی و سلامت فراهم شود.

فعالیت های گردشگری ترکیه خطاست

به گزارش ایسنا، جواد توسان، استاد دانشگاه آنکارا درباره توسعه توریسم پایدار در ترکیه نیز در این همایش اظهار کرد: فعالیت‌هایی که در ترکیه انجام شده‌اند، خطا و اشتباه است.

وی همچنین از مدل تحلیلی «sowft»برای توریسم ایران با تاکید بر خلیج فارس استفاده کرد و بر نقاط قوت، ضعف، پتانسیل و تهدیدهای پیش روی توریسم ایران برای این مدل استفاده کرد.

«توسان» در پایان همچنین از مدل ارزشیابی منطقه‌ای توریسم برای خلیج فارس که قابل تعمیم برای کل ایران است، استفاده کرد.

«کیش» یک کودک علیل 30 ساله است

در ادامه‌ی یازدهمین همایش ملی علمی – فرهنگی «خلیج فارس»، ابراهیم بای سلامی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری «ایران را خلیج فارس و خلیج فارس را ایران» دانست و افزود: باید برای خلیج فارس کاری کنیم تا همه نام‌شان را در زیر خلیج فارس بنویسند و آن را تکرار کنند.

او مهمترین مساله در خلیج فارس را فهم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مدیریتی در این زمینه دانست و افزود: امروز ما بیش از گذشته نیاز داریم تا خلیج فارس را با یک رویکرد جدید اداره کنیم. این در حالی است که متاسفانه فقر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت حداقل پس از جنگ ایران و عراق امری نابخشودنی است. بنابراین نیاز به یک رویکرد فعال در این زمینه داریم.

وی با اشاره به وجود شهرهای فقیر در حاشیه خلیج فارس مانند اهواز، بوشهر، چابهار و ماهشهر و آنچه در اروندرود و شط‌العرب وجود دارد، بیان کرد: ما نتوانسته ایم نظام اجتماعی، ابعاد فرهنگی و اقتصادی برای خلیج فارس استفاده کنیم. چه طور ممکن است جایی مانند بندر لنگه در فقر کامل باشد، اما کشورهایی از نظر وسعت به همان اندازه مانند قطر و ابوظبی مرکز ثروت منطقه باشند؟

بای سلامی در ادامه گردشگری را دارای رویکرد جدیدی دانست که تخصص‌محور و دانش بنیان است و افزود: این صنعت علاوه‌بر این که موارد شش‌گانه از جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، خدماتی، هتلداری، صنعتی و پذیرایی را در خود دارد، بزرگترین پدیده جامعه مدرن است، صنعتی که هر سال بیش از 1 میلیارد نفر در آن حرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم از موقعیت‌های جغرافیایی، فرصت‌های تجاری ایجاد کنیم، در رشد گردشگری موفق‌تر عمل کرده‌ایم. ما در سرزمین کوروش و داریوش نشسته‌ایم و چهار کشور کوچک‌تر با پشتوانه نفتی خود می‌خواهند خلیج فارس را عوض کنند!

او در ادامه با تاکید براین که باید فقر نظری را ترمیم کرده و محدودیت‌های خودساخته را برطرف کنیم، افزود: هرچند فرصت‌های نظری فراهم شده‌اند، اما باید ناتوانی‌ها را جبران کنیم و رغبت سرمایه‌گذاران را برانگیزیم تا در کشور خود سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس گردشگری با تاکید بر این که صنعت گردشگری این آمادگی را دارد تا در آینده گسترش داشته باشد، افزود: از نمونه‌های ناموفق در امر گردشگری «کیش» است. این منطقه آزاد یک کودک علیل 30 ساله است که فقط چند هتل قدیمی و چند پروژه ناقص دارد. این یعنی کیش در برنامه‌ریزی فقیر است و باید فکری به حال خلیج فارس و ایران در عرصه نظام بین‌الملل کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش یک روزه از کتاب مجموعه مقالات یازدهمین همایش ملی علمی – فرهنگی خلیج فارس رونمائی شد.