تپه باستانی

گروه های مختلف مردمی با حضور در تپه باستانی بی بی دن و تشکیل زنجیره انسانی در کنار این تپه تاریخی حمایت خود را از این اثر ارزشمند تاریخی اعلام کردند .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، چندی است در ادامه اقدامهای برخی از سدسازان و راهسازان که تاکنون به تخریب آثار ارزشمند تاریخی منجر شده ، معدن کاران نیز به صف تخریب کنندگان میراث فرهنگی پیوسته اند بطوریکه در ادامه تجاوز و دست اندازی معدن کاران در ماههای اخیر به حریم اثر تاریخی منحصر بفرد ” دژ اسپهبد خورشید” این بار خبرها حاکی از دست درازی معدنکاران به ” تپه بی بی دن” است  .

به دنبال انعکاس اخبار تعرض به تپه بی بی دن و موضع گیری بجای رسانه های خبری ،موج حمایت های مردمی از بی بی دن به راه افتاد و طی برنامه ای باحضور گروه های مختلف  مردمی زنجیره انسانی در کنار این تپه تاریخی  تشکیل شد وگروههای مختلف ورزشی از جمله اعضای گروه دوچرخه سواری ، پاراگلایدر ، گروههای دانشجویی، اعضای  شرکت ها و  انجمن های مردم نهاد ،دوستداران میراث فرهنگی ، دوستداران و حافظان محیط زیست ، شعرا ، هنرمندان ،اعضای انجمن  رفتگران طبیعت سیرجان ، مردم روستاهای هم جوار و…با صدوربیانیه ای پیام خود را در حمایت از باقی ماندن این اثر باستانی به مسئولان شهرستان و استان رساندند.

مجید زند بخشدار گلستان سیرجان با اشاره به اینکه از سال ۸۹گروهی به دنبال گرفتن مجوز معدنکاری در این منطقه بودند تصریح کرد :با بازدید بازرسان میراث فرهنگی کشور و اقدامات گروه های و انجمن های مردم نهاد کار معدنکاران متوقف شد .

عرفانی رئیس اداره میراث فرهنگی سیرجان نیز با اشاره به مخالفت های اداره میراث فرهنگی سیرجان و استان کرمان در زمینه فعالیت های معدنکاری در این منطقه تصریح کرد : هم اکنون اقدامات و مراحل قانونی تکمیل پرونده تپه باستانی بی بی دن برای ثبت در آثار ملی انجام شده است .

وی افزود: چند ماه قبل از بازرسی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور بازرسی برای بازدید از منطقه به سیرجان آمد که توانستیم با ارایه اسناد ، مدارک، عکس ها و شهادت مردم وی رامتقاعد کنیم که محل یاد شده یک تپه باستانی است و منتظر نظر قطعی از تهران هستیم تا شماره ثبت ملی آن را به ما اعلام کنند .

عرفانی اظهار داشت : هر چند هنوز کاوشی در این محوطه انجام نشده ولی براساس آثار و سفالهایی که در منطقه یافته شده می توان این تپه را هم دوره  با قلعه سنگ دانست  که البته صحت آن منوط به انجام کاوش های باستان شناسی است .

مهدی حسینی نژاد معاون امور معادن سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان کرمان نیز در این باره گفت : در صورتی که میراث فرهنگی مختصات محوطه را اعلام کرده باشد معاونت معدنی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کرمان هرگز مجوز معدن صادر نخواهد کرد .

  وی افزود :اگر مجوزی صادر شده قطعا در زمانی بوده که مختصاتی از میراث فرهنگی به سازمان صنعت و معدن ارسال نشده زیرا که برای دریافت مجوز باید از سازمان میراث فرهنگی ،‌محیط زیست و منابع طبیعی استعلام هایی را داشته باشیم .

حسینی نژاد تأکید کرد :حال نیز در صورتی که سازمان میراث فرهنگی مختصات را ارائه دهد به سرمایه گذا ر اعلام می شود که این  محدوده جزو میراث فرهنگی است و اجازه فعالیت در آن را ندارد .

 “بی بی دن” تپه‌ای است سنگی و به غایت زیبا و دیدنی. صخره‌ای باستانی با پیشنیه‌ای تاریخی در نزدیکی روستای “دارستان” که از دیرباز یکی از مقصد‌‌‌‌های گردشگری شهرستان سیرجان بوده است.

گفتنی است ،بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند؛ قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و درمرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.