سعید اوحدی

رییس سازمان حج و زیارت، شایعه‌های مربوط به اعزام زائران ایرانی به حج از طریق کشور ثالث را تکذیب کرد و گفت: عزت زائران ایرانی حکم می‌کند از طریق پروازها و شرکت‌های داخلی برای اعزام زائران به حج اقدام شود.

به گزارش ایسنا در خراسان رضوی، سعید اوحدی تاکید کرد: پرواز حج زائران ایرانی از طریق کشور ثالت، از سوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان خط قرمز مشخص شده است.

رییس سازمان حج و زیارت، تامین امنیت زائران ایرانی را خط قرمز دیگر ایران ذکر کرد و افزود: دولت عربستان قول داده است؛ راهکارهای ایران را در این‌باره بررسی و در مورد آن‌ها اظهار نظر کند.

وی در مورد صدور ویزای زائران ایرانی نیز گفت: کرامت زائران ایجاب می‌کند مانند گذشته در ایران ویزا برای آن‌ها صادر و از خدمات کنسولی بهره‌مند شوند.

اوحدی افزود: سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع عربستان در ایران تعیین شده است، اگر موضوع صدور ویزا از طریق این سفارتخانه به عنوان حافظ منابع عربستان قطعی شود ما به طور یقین مشکلی برای صدور ویزا در داخل نداریم. وزارت امور خارجه نیز در این زمینه پیگیری‌های خوبی داشته است تا در هر صورتی ویزای زائران ایرانی از طریق کشور خودمان صادر شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین یادآور شد: طرف عربستانی فرصتی یک هفته‌ای برای بررسی موضوع درخواست کرد، اما این فرصت از زمان مقرر عبور کرده و هنوز پاسخی از سوی دولت سعودی داده نشده است.

وی بیان کرد: دولت عربستان مدعی است فریضه حج جدا از مسائل سیاسی بین دو کشور است، آن‌ها باید این موضوع را در عمل نشان دهند و اگر قرار باشد رفتار مسؤولان سعودی به همین شکل باقی بماند و پاسخی از سوی آن‌ها درباره حج امسال داده نشود، ما وارد محدوده قرمز زمانی اجرایی و عملیاتی حج می‌شویم.

رییس سازمان حج و زیارت یادآور شد: حج یک فریضه واجب الهی است و زائران در حقیقت مهمان خدا هستند، بنابراین نباید زائری را از این رحمت الهی محروم کرد و دولت عربستان در صورت کارشکنی در این زمینه باید پاسخگو باشد.

اوحدی که در حاشیه مراسم مراسم یادبود شهید منا (حاج محمود دشتی) در شهرستان سبزوار، سخن می‌گفت، افزود: شرط دولت جمهوری اسلامی ایران برای بررسی موضوع عمره مفرده صدور حکم و مجازات دو مامور تفتیش متخلف عربستانی است.

او تاکید کرد: تا زمانی که احکام این افراد از سوی دولت عربستان اعلام و اجرا نشود، ما برنامه‌ای برای اعزام زائران ایرانی به سفر عمره مفرده نداریم.

وی ادامه با یادآور این‌که 419 پیکر مطهر جانباختگان فاجعه منا برای تشییع به کشور بازگشتند و پیکر 42 نفر از این عزیزان در محل مقبره الشهدای مکه دفن شدند، افزود: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز پیگیری‌های ارزشمندی برای احقاق حق جانباختگان ایرانی در دستور کار قرار داده که امیدواریم به‌زودی به نتیجه نهایی برسد. همچنین پیگیری شده تا دیه جانباختگان فاجعه منا و نیز حادثه سقوط جرثقیل نیز توسط عربستان پرداخت شود.

این مقام مسؤول در سازمان حج و زیارت گفت: دولت سعودی وعده داده که دیه‌ی حادثه جرثقیل مکه را تا پیش از آغاز ایام حج تمتع امسال پرداخت کند. آن‌ها وعده داده‌اند دیه جانباختگان فاجعه منا را پس از پرداخت دیه جانباختگان حادثه جرثقیل مکه، در دستور کار قرار دهد.

وی بیان کرد: معتقدیم این دیه به عنوان حق شرعی جانباختگان فاجعه منا باید پرداخت شود و دستگاه دیپلماسی ایران به عنوان پیگیر حقوقی این موضوع اقدامات خوبی انجام داده است. راهکارهای کاربردی نیز در این زمینه توسط کارشناسان با کمک جامعه دانشگاهی بررسی و به صورت مکتوب به دولت عربستان ارائه شده است.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه درباره‌ی زائران عتبات عالیات نیز گفت: درحال حاضر سفرهای عتبات عالیات تنها به کشور عراق منوط می‌شود، ما تلاش خواهیم کرد ظرفیت اعزام زائران عتبات عالیات را به یک میلیون و 500 هزار نفر برسانیم، برای همین از هموطنان عزیز انتظار داریم با توجه به افزایش حجم سهمیه و سفرهای عتبات تنها از مجاری قانونی و سازمان حج و زیارت اقدامات لازم را انجام دهند.

اوحدی همچنین از استقرار دفتر نمایندگی این سازمان در شهرستان سبزوار خبر داد و افزود: این نمایندگی برای ارائه خدمات مورد نیاز به زائران در منطقه غرب خراسان رضوی راه‌اندازی شده است .

مراسم یادبود “محمود دشتی” از جانباختگان فاجعه منا با حضور رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم در مسجد “شامکانی‌ها”ی سبزوار برگزار شد.