به مناسبت هفته‌ی گرامی‌داشت معلم و همزمان با برگزاری نشست شورای تعامل و تبادل نظر در حوزه آموزش‌های گردشگری استان تهران، از دو استاد پیشکسوت با بیش از نیم قرن سابقه تدریس در حوزه گردشگری، تجلیل شد.

به گزارش ایسنا، رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این نشست که با حضور رییس پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از اساتید پیشکسوت صنعت گردشگری برگزار شد، با اعتقاد بر این‌که کاهش فاصله بین دانشگاه و صنعت در حوزه‌ی آموزش و سیاست‌گذاری گردشگری به توسعه‌ی پایدار این صنعت ختم خواهد شد، گفت: شکست بسیاری از طرح‌های گردشگری در بخش خصوصی به دلیل مشاوره نگرفتن از اساتید و دانشگاهیان است.

وی ادامه داد: ظرفیت نهفته‌ای در توان، اندیشه و خلاقیت دانشجویان و اساتید گردشگری وجود دارد که می‌توان از آن برای بهبود کمی و کیفی خدمات صنعت گردشگری بهره برد.

خسروآبادی بیان کرد: این تصور اشتباهی است که به عنوان بخش حاکمیتی در حوزه گردشگری، بخواهیم بدون مشورت و استفاده از تجارب و دانش اساتید دانشگاه و بخش خصوصی عمل کنیم. مشورت با عاقلان و پیشکسوتان صنعت گردشگری موجب می‌شود نظرها و سیاست‌گذاری‌ها، کارشناسی شده و با منطق اعلام و اجرایی شود، نه با تصمیم یک کارشناس در حوزه گردشگری که بر اساس خواست و تفکر خود شکل گرفته شده است.

وی افزود: سیاست‌های اداره کل در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید بر اساس کار مشورتی و شورایی با حضور صاحبان نظر و افراد برجسته‌س هر حوزه، تصمیم‌سازی و اعلام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: صنعت گردشگری در حال حاضر نیازمند توانمندسازی شاغلان آن است و این اتفاق تنها با آموزش‌های میدانی و آکادمیک اجرایی می‌شود که می‌توان این آموزش‌ها را به مراکز دانشگاهی معتبر واگذار کرد.

خسروآبادی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 1800 دفتر خدمات مسافرتی در سطح استان فعال است که عملا نمی‌توان با تعداد محدود کارشناس در معاونت گردشگری استان بر تمامی آن‌ها نظارت مستمر داشت؛ بنابراین حوزه نظارت‌ها با یک سیاست برنامه‌ریزی شده قابلیت واگذاری به مراکز دانشگاهی را دارد.

در پایان این نشست، از محمدتقی رهنمایی و جلال نصیریان به عنوان دو تن از اساتید برجسته دانشگاهی که بیش از نیم قرن سابقه فعالیت آموزشی در حوزه گردشگری دارند، تجلیل شد.