جاذبه‌های گردشگری

گروه مردم نهاد «مشکین شهر ما» با حضور علاقه‌مندان به زیبایی و سامان شهری و متخصصان در رشته‌های گوناگون در حرکتی مردمی اقدام به زیباسازی معابر عمومی با تصاویری از جاذبه‌های گردشگری در سطح مشکین شهر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، «ایرج مؤذن زاده»، مدیر گروه مردم‌نهاد «مشکین شهر ما» در این زمینه اظهار کرد: این تشکل یک گروه صرفا رنگ‌آمیزی یا یک گروه هنری صرف نیست، بلکه گروهی است که از اجتماع متخصصان و تحصیلکرده‌های رشته‌های گوناگون شکل گرفته و هدف عمده‌اش آسیب‌شناسی و رفع معایب و نابسامانی‌های شهری، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه اختیارات شورا و شهرداری مشکین‌شهر است.

وی ادامه داد: گروه نقاشی فقط زیر مجموعه‌ای از گروه اصلی بوده و به صورت اقتضایی و با توجه به آلودگی‌ها و دیوارنویسی‌های انبوه پس از انتخابات مجلس دهم تشکیل و با رنگ‌آمیزی و نقاشی‌های دیواری اقدام به پوشش این آلودگی‌ها کرده است.

او افزود: تاثیری که این حرکت خودجوش مردمی در فرهنگ‌سازی شهری داشته است، غیرقابل انکار است، چون در مخاطب احساس مسئولیت ایجاد کرده و مردم را به تأمل واداشته که علیرغم وجود سازمانی مانند شهرداری، این جوانان چرا اقدام به پاکیزگی و زیبایی شهر کرده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که گردشگری به عنوان صنعتی خدماتی و انسان‌محور، نباید از نقش سازنده مردم برای توسعه غافل بماند، اظهار کرد: نگاه به مردم در این صنعت نباید صرف نگاه به مصرف‌کننده باشد و اینکه تنها گروه خاصی از جامعه عهده‌دار تولید و عرضه هستند. باید مردم را در توسعه این صنعت و تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها وارد کرد تا در اجرای برنامه‌ها مشارکت داشته و با مشکلات، موانع و مزایای حاصل از این صنعت به خوبی آشنا شوند. در میان عوامل و عناصر مختلف در توسعه این صنعت، مشارکت مردم باید به عنوان محور و شاخص توسعه در نظر گرفته شود .

مؤذن‌زاده این مشارکت را به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک پراهمیت دانست و گفت: این موضوع به نگاه مسئولان هر منطقه اعم از دولتی و خصوصی گره خورده است. جلب مشارکت افراد بومی، به ویژه جوانان منطقه نه تنها به توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در منطقه کمک قابل توجهی می‌کند، بلکه در این راستا توسعه فرهنگی و آگاهی از ارزش‌های بومی و حس غرور و افتخار را در افراد بومی منطقه تقویت می‌کند.

او ادامه داد: زمانی می‌توان شهر پاکیزه‌ای داشت و شهر خود را آن‌طور که هست معرفی کرد که در ایجاد مالکیت و مسئولیت شهری و شهروندی در افراد یک جامعه موفق باشیم. گروه‌های مردم نهاد، شهرداریها و سایر نهادهای مربوط به حوزه کار و فرهنگ شهری نیز باید با تدوین و اجرای برنامه هایی در امر فرهنگ پاکسازی شهری اقدام کنند تا شاهد تأثیرپذیری مردم از چنین برنامه هایی باشیم.

براساس این گزارش، نقاشی‌های رسم شده همگی مربوط به موضوعات مختلف از شناسنامه مشکین‌شهر مانند آثار باستانی منطقه، نمادهای مدرن شهری، طبیت، آبهای گرم معدنی، فرهنگ شهادت، سوغات شهرستان، فرهنگ شهروندی و زندگی عشایری و محلی هستند. مشکین شهر یکی از شهرستانهای استان اردبیل در دامنه سبلان قرار دارد. وجود آبگرمهای متعدد و گردشگاههای طبیعی و تاریخی همه ساله گردشگران بسیار زیادی را از سرتاسر دنیا به سوی این منطقه جذب می کند، به طوری که می توان آن را یکی از قطبهای گردشگری شمال غرب ایران نامید.

به گزارش روابط عمومی مرگز گردشگری دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی، گروه مردم نهاد «مشکین شهر ما» در بهمن ماه ۱۳۹۴ تشکیل شده و تاکنون بیش از 8000 متر مربع از دیوارهای شهر را بصورت زیبایی رنگ آمیزی کرده و بیش از هزار و سیصد متر مربع نقاشی دیواری داشته است. به گفته مسولان “مشکین شهر ما”، هدف این گروه غیر دولتی آسیب شناسی و رفع معایب و نابسامانیهای شهری، معرفی جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه اختیارات شورا و شهرداری مشکین شهر است.