ایمانی‌خوشخو

دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت درحالی در مسیر آماده‌سازی قرار گرفته که به گفته‌ محمدحسین ایمانی‌خوشخو، مفاهیم جدیدی به بدنه‌ی علمی گردشگری در حال اضافه شدن است و شفاف‌سازی آن یک نیاز علمی و اجرایی به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، رییس دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت با اشاره به تفاوت «گردشگری معنوی» و «گردشگری و معنویت» بیان کرد: از آنجا که برخی اصطلاحات و ترکیب‌ها به صورت ذهنی القاءکننده‌ی معانی هستند که شاید بسیار سطحی یا دور از نظر واقعی جلوه کند، لازم است مفهوم گردشگری و معنویت را از گردشگری معنوی جدا کرد.

وی افزود: محققان و مجریان گردشگری همواره گردشگری معنوی را گونه‌ای خاص از گردشگری فرض کرده‌اند که در آن هدف اصلی گردشگری بر اساس معیارهای معنا و ژرف‌نگری تنظیم و ساختار داده شده است، درحالی‌که مقوله گردشگری و معنویت اشاره‌ای عمیق به انواع گردشگری دارد که می‌تواند با معنا و مفاهیم متفاوت همراه باشد. در نتیجه باید گفت؛ موضوع گردشگری و معنویت به گونه‌ای خاص از گردشگری اشاره ندارد، بلکه هر نوع از گردشگری، می‌تواند بستر ساز یا حامل معانی و مفاهیم متفاوت باشد.

ایمانی‌خوشخو ادامه داد: گردشگری که با حرکت فیزیکی فرد گردشگر در مختصات جغرافیایی شکل می‌گیرد، امکان کاوش و بازشناسی مفاهیم مختلف فرهنگی، انسانی، طبیعی و … را فراهم می‌سازد. هر گردشگر به طور بالقوه آمادگی دریافت این مفاهیم را داراست و به میزان ظرفیت و توانایی خود به این مهم دست می‌یابد. بنابراین تمیز دادن بین این دو مقوله برای توسعه مبانی علمی و نظری این حیطه بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: محققان و پژوهشگران می‌توانند انواع مختلف گردشگری بر مبنای هدف را به صورت نمونه‌های دارای پتانسیل معنوی مورد بررسی قرار دهند و گونه‌های مختلف معنویت را از دل آن جست‌وجو کنند. همچنین مجموعه مقالات دریافت شده در اولین کنفرانس گردشگری و معنویت نشان داد که عموم پژوهشگران، مقوله گردشگری معنوی را به جای گردشگری و معنویت مورد توجه قرار دادند و زیارت و مسافرت مذهبی را به عنوان نمونه‌ی اصلی مطالعات انتخاب کرده‌اند.

رییس دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت افزود: هر چند این رویکرد مورد پذیرش است، اما موضوع مدنظر کنفرانس، بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر از آن است که فرض شده است. بنابراین توجه و تأمل بیشتر محققان به مقوله معنا در انواع مختلف گردشگری، می‌تواند شعبه‌ای جدید از مبانی نظری کاربردی و مورد نیاز جامعه مدرن را فراهم کند و توصیه می‌شود محققان گرامی مقوله معنویت را به عنوان چتری پوشش‌دهنده‌ی تمام ابعاد گردشگری فرض کنند. بنابر این حتی از گردشگری ساحلی یا ورزشی هم سطحی از معنویت و ادراک قابل دریافت است.

نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت، بهمن‌ماه سال گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ تهران با دعوت از اساتید به‌نام و فرهیخته این حوزه برگزار شد و قرار است در بهمن‌ماه سال 1395 نیز دومین دوره‌ی این کنفرانس بین المللی برگزار شود. علاقه‌مندان به این موضوع می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به وب‌سایت www.icts2016-usc.ir مراجعه کنند.