بیستون

مدیر پایگاه‌های میراث جهانی گفت: ایجاد آسانسور برای کتیبه بیستون در حد یک طرح بوده و شاید با آن مخالفت شود با این وجود موسسه باستان‌شناسی آلمان به ما در بررسی راه‌های دسترسی کمک می‌کند.

فرهاد عزیزی درباره طرح نصب آسانسور در جلوی کتیبه بیستون که با واکنش‌های زیادی از سوی دوستداران میراث فرهنگی مواجه شده است، به خبرنگار مهر گفت: تفاهمنامه ای با موسسه باستان شناسی آلمان داریم که قرار است کارهای مشترکی با آنها انجام دهیم و بخش هایی از آن نیز انجام گرفته مانند اسکن نوری کتیبه بیستون و یا حفاظت و مرمت کتیبه.

عزیزی ادامه داد: مدیر پایگاه بیستون این همکاری‌ها را گسترده‌تر کرده و مدت زمان آن را افزایش داده است یکی از محورهایی که قرار است آلمانی‌ها در این زمینه به ما کمک کند درباره دسترسی بهتر به کتیبه است که این موضوع نیز جزو همان تفاهمنامه است.

وی افزود: اضافه کردن یک سازه به آن مجموعه بسیار سخت است و باید در این زمینه کارشناسان مطرح دنیا برای طراحی آن نظر بدهند همچنین شرایط خاص خود را می خواهد چون نباید به منظر اثر آسیبی بزند. نصب آسانسور در بیستون در حد یک طرح است می توان آن را پذیرفته یا رد کرد.

مدیر پایگاه‌های میراث جهانی گفت: در حال حاضر برای دسترسی به کتیبه پله فلزی کار گذاشته شده است همیشه باید باید برای مستندسازی و مطالعه به کتیبه سر بزنیم اما پله‌های فلزی حجم عظیمی از نما را گرفته است.

عزیزی افزود: اگر طرح جمع‌آوری پله‌های فلزی قابل اجرا باشد به این موضوع فکر می‌کنیم که چه روشی بهتر است جایگزین شود. حتما این موضوع بررسی می‌شود که اگر آسانسور قابل اجرا بود با کمترین مصالح و تاثیر بصری روی نما و احتمالا به صورت شیشه‌ای اجرا شود. هزینه‌های آن را نیز باستان شناسان آلمانی می‌پردازند ضمن اینکه این آسانسور فقط برای کارهای مطالعاتی باستان شناسان و یا حفاظت مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین طرحی برای استفاده گردشگر از آن نداریم. مگر مهمانان ویژه.