ستاد هماهنگی سفر

وزارت آموزش و پرورش در نوروز امسال با اجاره 105 هزار کلاس درس، 13 میلیارد تومان درآمد کسب کرد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا،‌ اعضای ستاد هماهنگی سفر در گزارش نوروزی خود که حدودا به بازه زمانی 26 اسفند 94 تا 15 فروردین 95 اختصاص داشت، آمارهایی را از ترددهای جاده‌ای، سفر با وسیله حمل و نقل عمومی، امداد و نجات‌، اقامت در مراکز غیررسمی و تصادفات ارائه کردند.

گرفتن پول نقد در مدارس خلاف بود

سید محمد بطحایی، معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام این‌که نزدیک به 13 میلیون “نفر روز” در مراکز اقامتی آماده شده در مدارس و مجموعه‌های فرهنگی اسکان داده شدند‌، افزود: این آمار شامل یک میلیون خانوار می‌شود که در کل پنج میلیون نفر جمعیت را در بر می‌گیرد و در 681 پایگاه اسکان، 11 هزار و 300 مدرسه و 200 مرکز رفاهی و مهمان‌سرا اقامت داشتند.

وی درباره درآمد آموزش و پرورش از این اسکان اظهار کرد: میزان دریافت‌های مالی که به خزانه واریز شده، کاملا مشخص است. بنا به تعرفه‌ی ابلاغی که به نسبت سال گذشته افزایش نداشته، نوروز امسال حدود 13 میلیارد تومان از بابت اسکان در 105 هزار کلاس درس به خزانه واریز شد.

بطحایی افزود: علاوه‌بر این مبلغ، وزارتخانه و سایر استان‌ها اعتباری را به همین میزان اختصاص داده‌اند تا هزینه‌های جاری و خسارت‌های رخ داده ناشی از مهمان پذیری جبران شود.

او با بیان اینکه ظرفیت مورد استفاده در این اقامتگاه‌ها نوروز امسال به نسبت سال گذشته 20 درصد افزایش داشت تاکید کرد: ماموریت آموزش و پرورش این نیست که کلاس‌ها را برای اسکان تجهیز کند، بلکه این امکانات برای اسکان اضطراری در نظر گرفته می‌شوند. با این حال بررسی‌های ما نشان می‌دهد در نوروز امسال کمترین مساله و بیشترین رضایت را داشتیم.

بطحایی درباره تخلف برخی از واحدهای اقامتی فرهنگی و اظهارات بعضی از مسافران مبنی بر پرداخت 80 هزار تومان بابت اجاره یک کلاس درس بدون تجهیزات و امکانات، اظهار کرد: اگر این اتفاق رخ داده باشد، خلاف است. مبالغ دریافتی از مسافران از طریق دستگاه پُز مستقیم به حساب خزانه واریز می‌شود. گرفتن مبلغ دستی خلاف بوده است.

او یادآور شد: تعرفه کلاس‌های آماده شده برای اسکان نوروزی از 12 هزار تا 25 هزار تومان تعیین شده بود.

هیچ واحد بین‌راهی پلمب نشد حتی غیرقانونی‌ها

داود کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز در گزارشی با اعلام اینکه آمار تردد شمارها، حدود یک درصد افزایش تردد را در نوروز امسال نشان می‌دهد‌، گفت: حدود 8 میلیون نفر با حمل و نقل عمومی سفر کردند که 60 درصد سهم اتوبوس‌ها بوده است.

به گفته او، در نوروز امسال 15 هزار دستگاه اتوبوس‌، 27 هزار مینی‌بوس‌ و 38 هزار سواری جابجایی مسافران را انجام دادند.

وی افزود: در این مدت 820 هزار نفر از طریق مرزهای زمینی همجوار با عراق‌، ترکیه و آذربایجان از کشور خارج و یا به کشور وارد شدند که 67 درصد اتباع ایرانی و 33 درصد اتباع خارجی بودند.

معاون وزیر راه، مرز مهران را با 200 هزار نفر جابجایی پرترددترین پایانه مرزی کشور در نوروز اعلام کرد و گفت: از طریق مرز بازرگان 100 هزار نفر، مرز شلمچه 70 هزار نفر‌، از مرز بیله‌سوار 55 هزار نفر و از طریق مرز رازی 50 هزار نفر جابه‌جا شدند.

کشاورزیان ادامه داد: تعداد سفرهای هوایی تا پایان 15 فروردین، 23هزار پرواز داخلی و بین‌المللی انجام شده که 5 هزار و 200 پرواز خارجی بوده و به طور کل 3 میلیون مسافر از این طریق جابجا شده است که نسبت به سال گذشته سفر هوایی 12 درصد رشد داشته است.

به گفته او، یک میلیون و 600 هزار نفر با سه هزار و 600 رام قطار در بخش ریلی جابجا شده‌اند و 14 هزار حمل و نقل دریایی با جابه‌جایی دو میلیون و 160 هزار نفر صورت گرفته است.

وی همچنین درباره نظارت بر مراکز خدماتی بین‌راهی توضیح داد: نهادهای مختلفی مبادرت به صدور پروانه ساخت می‌کنند، از جمله بخش‌داری‌ها و دهیاری‌ها، برای همین‌ بعضا شاهد فعالیت واحدهای غیر قانونی در حاشیه جاده‌ها هستیم. پیگیریم تا این وضعیت سامان‌دهی شود.

کشاورزیان اضافه کرد: در حال حاضر 600 مجتمع خدماتی بین‌راهی که از این وزارتخانه مجوز گرفته‌اند‌، در جاده‌ها فعال هستند. ‌سال گذشته حدود 60 واحد به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون 400 واحد دیگر در دست ساخت است.

او تاکید کرد: با وجود غیر مجاز بودن برخی از واحدهای بین‌راهی، اما در نوروز هیچ مرکز خدماتی جاده‌ای پلمپ نشده است.

13 فروردین بیشترین مصدوم را داشت

به گزارش ایسنا، ناصر چرخ‌ساز، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز اعلام کرد: حوادث غیر ترافیکی بیشترین سهم امداد و نجات نوروزی این سازمان را به خود اختصاص داد.

وی گفت: از پنج هزار و 100 مورد امداد و نجات 40 درصد به حوادث ترافیکی و 60 درصد به حوادث غیر ترافیکی از جمله امدادرسانی به کاروان راهیان نور و سوانحی چون برف و کولاک‌، طوفان شن‌، گرد و غبار و رانش زمین اختصاص داشت.

او با بیان این‌که عملیات امداد رسانی نوروز امسال نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش داشت‌، گفت: بیشترین ماموریت‌های امداد و نجات در استان‌های مازندران‌، خوزستان و فارس و کمترین در قم ‌، کردستان و چهارمحال و بختیاری بوده است.

چرخ‌ساز همچنین اظهار کرد: بیشترین ماموریت‌ها به دلیل نزولات جوی و بیشترین نجات‌ یافتگان و مصدومان به روز 13 فروردین و بیشترین امداد رسانی‌ها در 26 اسفند ماه به دلیل برف و کولاک صورت گرفت.

اعلام آمار نهایی فوتی‌ها جاده‌ای تا یک ماه دیگر

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون پلیس راهبر ناجا نیز در گزارشی اعلام کرد: نوروز امسال تصادفات منجر به فوت، 4 درصد کاهش داشت. البته آمار نهایی را پزشکی قانونی تا یک ماه دیگر اعلام می‌کند.

او یادآور شد: واژگونی مهم‌ترین عامل تصادفات جاده‌ای بود که 44 درصد سهم داشت. مقصران تصادفات نیز بین 25 تا 30 سال بود که این نشان می‌دهد افرادی که هنوز مهارت رانندگی در جاده را ندارند مسئولیت وسیله نقلیه را به عهده گرفتند.

به گفته سرهنگ جهانی، خواب‌الودگی‌، خستگی‌، لغزندگی جاده‌، انحراف به چپ‌ از خط وسط و عدم رعایت حق تقدم از دیگر عاملان اصلی تصادفات نوروز امسال بوده است.

به گزارش ایسنا، در این نشست معاون اورژانس کشور در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر نیز گزارش‌هایی را از اقدامات درمانی و پیشگیری برای کاهش تصادفات جاده‌ای در نوروز ارائه کرد.