خانه‌های تاریخی

شهردار منطقه ۱۲ درباره کف‌سازی محور گردشگری ۳۰ تیر و مسدود شدن آن، تملک خانه ظهیرالاسلام و سرقت کاشی خانه‌های تاریخی توضیحاتی داد.

عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲ درباره کف‌سازی محور گردشگری خیابان ۳۰ تیر در ایام نوروز به خبرنگار مهر گفت: یکی از برنامه‌های شهرداری منطقه ۱۲ در طرح ارتقاء کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران با رویکرد گردشگری و میراث فرهنگی، آرام‌سازی ترافیکی و حداقل عبور خودروها از مرکز تاریخی تهران است. بنابراین آرام سازی ترافیکی و کف‌سازی محورهای گردشگری را مدنظر قرار دادیم. یکی از این خیابان‌ها گذر ۳۰ تیر یا محور ادیان است که تعداد زیادی موزه و بناهای تاریخی در آن قرار دارد و خیابان های پامنار، امامزاده یحیی، میدان محمدیه را نیز در دستور کار قرار داده ایم.

وی درباره اینکه این کف سازی چرا در ایام نوروز انجام شده است، اظهار کرد: چون در ایام نوروز گذر ۳۰ تیر با کاهش رفت و آمد روبه‌رو است، اما در روزهای دیگر سال ترافیک این خیابان زیاد است، بنابراین از فرصت نوروز برای کف سازی این خیابان بهره بردیم. با این حال خللی به گردشگری این خیابان وارد نشده است؛ چراکه حتی شهرداری منطقه ۱۲ نیز در محورهای گردشگری خود خیابان ۳۰ تیر را نیز جزء برنامه‌ها قرار داده است.

ملکی افزود: ما قصد داریم که نماسازی، جداره‌سازی و فضاسازی بصری را در این خیابان انجام دهیم و اگر قرار باشد روی ساختمان‌های ثبت میراث فرهنگی و واجد ارزش کار شود، حتما با سازمان میراث فرهنگی هماهنگ خواهیم شد.

شهردار منطقه ۱۲ درباره دزدی کاشی از ساختمان‌های تاریخی نیز گفت: هنوز نمی‌توان سرقت مجسمه‌هایی که از میادین شهر انجام شده را فراموش کرد. کاری نمی‌توان کرد در عرض یک دقیقه کاشی‌های تاریخی با یک کارتک برداشته می‌شوند. چطور می توان سارق را پیدا کرد؟ اگر هم پیدا شود شهرداری از لحاظ قانونی نمی تواند کاری کند. ما باید موضوع را به نیروی انتظامی اطلاع دهیم تا آنها اعمال قانون کنند. ساختمان‌هایی که در فهرست میراث ملی ثبت می‌شوند معمولا نگهبانی می شوند و یا باید از آنها به صورت ویژه‌تر محافظت کرد.

وی افزود: سرقت کاشی‌ها تنها از خانه های ثبتی انجام نشده بلکه این سرقت از خانه‌های با ۵۰ سال قدمت نیز انجام شده است. متولی این موضوع مشخص است، اما مردم هم می‌توانند از این خانه ها مراقبت کنند.

ملکی درباره وضعیت خانه ظهیرالاسلام نیز توضیح داد: مالکیت این خانه متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. شهرداری نیز اعلام آمادگی کرده که می تواند آنها را تملک کند و به عنوان بنای ثبت شده با کارکرد فرهنگی از آن بهره‌برداری کند. سازمان تامین اجتماعی با تملک این پلاک موافقت نکرده است. امیدواریم با تعاملات بعدی بتوانیم با احیای این ساختمان به صورت مشترک توسط شهرداری، تامین اجتماعی و سازمان میراث فرهنگی احیای این بنا را در دستور کار قرار دهیم، اما هنوز موفق به این کار نشده ایم. امیدواریم مسئولان تامین اجتماعی با همکاری رسانه‌ها به ما کمک کنند که چنین اتفاقی بیفتد.