میراث فرهنگی

برگزاری جشن راهنمایان گردشگری، تبیین سیاست‌های میراث فرهنگی در برنامه ششم توسعه، پیگیری قطع درختان کاخ سعد‌آباد از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

در این هفته همایش تبیین سیاست‌های برنامه ششم توسعه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد و هر یک از معاونان، مدیران و مسئولان و وزرای دولت یازدهم به ارائه چالش‌ها و برنامه‌های خود در قالب برنامه ششم توسعه پرداختند. در این میان رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز تنها به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در دولت یازدهم پرداخت و گفت که ۸۰ درصد از برنامه‌های سند چشم‌انداز توسعه کشور عقب هستیم؛ چرا که اکنون باید میزبان ۹ میلیون گردشگر می‌شدیم، اما اکنون تنها ۵ میلیون گردشگر خارجی وارد ایران شده‌اند.

مسعود سلطانی‌فر همچنین در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره اختلاف میان معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی با جامعه هتلداران کشور بر سر تعیین نرخ اتاق هتل‌ها گفت: تعیین نرخ اتاق هتل حق سازمان میراث فرهنگی است، چرا که هنوز بسیاری از هتل‌های ایران با استانداردهای موجود هماهنگی ندارند. اختلاف بین معاونت گردشگری و جامعه هتلداران نیز شخصی نیست.

با این وجود جامعه هتلداران کشور در نشستی با تمامی اعضای جامعه و هتلداران اعتراض خود را از عملکرد سازمان میراث فرهنگی با نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی مطرح کردند. آنها در این نشست که در محل اتحادیه هتل و هتل آپارتمان‌های استان تهران برگزار شده بود گفتند که این سازمان برخلاف آیین‌نامه ایجاد و اصلاح تاسیسات گردشگری عمل کرده و برای هتل‌هایی که استاندارد شده‌اند نیز در تعیین نرخ دخالت می‌کند.

ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس هم پس از شنیدن سخنان هتلداران قول بررسی مشکلات آنها را داد و گفت اگر این مباحث به صورت مکتوب برای من ارسال شود، جلسه‌ای را با مسئولان سازمان میراث فرهنگی در این رابطه خواهم داشت؛ چرا که آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد این سازمان نتوانسته نظر بخش خصوصی را به خود جلب کند.

سرانجام قطع درختان سعدآباد

این هفته محمدرضا تندگویان عضو شورای شهر تهران درباره قطع درختان کاخ سعدآباد گفت: اشتباه سازمان میراث فرهنگی و مسئولان این کاخ در قطع درختان، عدم هماهنگی بوده در صورتی که با نوشتن دو نامه این مشکل حل می‌شد؛ اما آنها این کار را انجام ندادند. محوطه کاخ سعدآباد یک فضای عمومی است که نباید حتی یک درخت آن بدون هماهنگی قطع شود، همان‌طور که وقتی شخصی در ملکش درختی را قطع می‌کند و جریمه می‌شود.

مراقب آژانس‌های مجازی باشید

سرپرست معاونت گردشگری استان تهران در این هفته نسبت به فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی در فضای مجازی آن هم در ایام نزدیک به نوروز هشدار داد و گفت که بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی در استان تهران لغو مجوز شده‌اند؛ چرا که مفاد قرارداد آنها با خدماتی که ارائه داده‌اند یکی نبوده است و این موضوع موجب شکایت مسافران از آن دفاتر شده است.

مهدی عنبر ادامه داد: برخی از آژانس‌ها تایم‌شرینگ هتل‌های خارجی را انجام می‌دهند در صورتی که این اقدام تخلف است. همچنین بعضی از آنها به ارائه بیمه خدمات مسافرتی اقدام می‌کنند که این موضوع نیز با ضوابط سازمان میراث فرهنگی در مغایرت است؛ به همین منظور ۶۱ آژانس مسافرتی در ۹ماهه اول امسال لغو مجوز شدند.

جشن بزرگ راهنمایان گردشگری در اصفهان

این هفته نهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور با حضور ۵۵۰ راهنما در شهر اصفهان برگزار شد. در این برنامه که از روز ۲۸ بهمن شروع شد و تا روز ۲ اسفند ماه ادامه داشت، راهنمایان سراسر کشور در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و با آموزش‌های تخصصی یک راهنما آشنا شدند.

فریدون اللهیاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در سال ۹۱ تعداد گردشگران خارجی اصفهان ۶۰ هزار نفر بوده، در سال ۹۳ این تعداد به ۱۸۰ هزار نفر رسیده، هدف ما در سال ۹۴ جذب ۲۵۰ هزار گردشگر خارجی است.

در پایان برنامه ششم توسعه نیز قرار است ۱۰ درصد گردشگران خارجی معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به اصفهان جذب شوند.

وی همچنین از تشکیل کمیته مرمت و حفاظت از پل‌های تاریخی اصفهان در این برنامه خبر داد. گردهمایی راهنمایان گردشگری در حالی برگزار شد که تندیس این جشن از استان خراسان رضوی به مدت یک سال به انجمن صنفی راهنمایان استان اصفهان سپرده شد.