سرپل ذهاب

سرپرست هیات باستان شناسی بررسی محدوده اجرای طرح گرمسیری در سرپل ذهاب از شناسایی محوطه‌های تاریخی ۹ هزارساله در این منطقه و تخریب ۳ مورد از آنها بر اثر عبور کانال آب خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این باستان شناس هدف از اجرای بررسی باستان شناختی محدوده اجرای طرح گرمسیری را بررسی و شناسایی مکان های باستانی منطقه و ثبت و ضبط دقیق آنها برای جلوگیری از تخریب و به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی طی اجرای پروژۀ گرمسیری و در نهایت گردآوری اطلاعاتی برای انجام مطالعات روشمند در آینده اعلام کرد.

او گفت :کهن ترین آثار شناسائی شده طی پژوهش‌های پیشین در منطقۀ سرپل ذهاب بقایای استقرار دورۀ پارینه سنگی میانی است که از کاوش کوتاه مدت سال ۱۹۶۱ فرانک هول و کنت فلنری در غار کل داود در ابتدای گذرگاه ورود به دشت سرپل (قلعه شاهین) به دست آمده است (Hole ۱۹۶۲) که بیش از چهل هزار سال قدمت دارد.

این باستان شناس با اشاره به شروع بررسی‌های باستان شناسی از اواخر دی ماه سالجاری افزود: با توجه به اهمیت منطقه و ضرورت انجام بررسی‌های دقیق، بررسی های فشرده ای به انجام رسید و مسیر خطوط لوله و کانال های آبیاری به دقت مورد بازدید قرار گرفت. علاوه بر بازدید و بررسی مسیر لوله و کانال، بررسی در دشت قلعه شاهین تاکنون منجر به شناسائی ۵۰ محوطۀ باستانی از دورۀ نوسنگی میانی به بعد شده که متاسفانه سه مورد از آنها یعنی تپه دماغ سفید در مجاورت روستائی به همین نام در شرق دشت ذهاب، محوطۀ بی نام با کد ۰۳۷ در جنوب غرب شهر سرپل ذهاب و دامنۀ غار تپانی که توسط فیلیپ اسمیت گمانه زنی شده است به واسطۀ عبور کانال تخریب شده است.

او تاکید کرد:مشکل دیگر اجرای طرح گرمسیری در جنوب شهر سرپل ذهاب، تغییر مسیر بدون اطلاع سامانۀ کانال کشی است که طی بازدید مشخص شد که این اقدام بدون اطلاع قبلی به سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است. به طور کلی محوطه‌های شناسائی شده حاکی از وجود استقرارهایی از هزارۀ هفتم پ.م تا دورۀ اسلامی است که نشان می‌دهد که منطقۀ سرپل ذهاب حداقل از هزارۀ هفتم ق.م تاکنون دارای استقرار بوده است.

او تصریح کرد: با توجه به انجام بررسی های صورت گرفته تاکنون، ضروری است که در برخی از محوطه ها کاوش و گمانه زنی هایی با هدف تعیین عرصه و حریم و شناخت دوره های استقراری به انجام برسد به رغم اهمیت و قابلیت های بسیار چشمگیر مناطق غربی استان کرمانشاه اطلاعات باستان شناختی ما در این مناطق محدود به چند بنا و اثر تک افتاده و مجموعه باستان شناختی چون قلعه یزدگرد و تاق گرا است. علاوه بر اینها نقوش برجستۀ سلطنتی هزاره‌های دوم پ.م، گوردخمۀ دکان داود و نقوش برجسته و کتیبه های دورۀ اشکانی اطلاعات مهم و ارزشمندی در اختیار ما قرار داده است.

علی بیگی افزود: با این حال این مکان ها و محوطه‌های ارزشمند به اضافۀ قلعه گبری، اتاق فرهاد و زیج منیژه ساختارها و آثار مشهود در منطقه هستند و از سایر مکان ها و محوطه ها چون گورستان ها، محوطه های استقرار کوچک و بزرگ دوره های مختلف، محوطه های دورۀ پارینه سنگی و سایر آثار و بقایای کمتر مشهود در منطقه اطلاع چندانی در دست نیست.

او افزود: پس از انقلاب اسلامی بررسی و شناسائی منطقه طی دو فصل در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ به سرپرستی خانم شهین کرماجانی به انجام رسیده و پیش از پژوهش های میدانی ایشان نیز بررسی های جسته و گریخته ای توسط ادارۀ کل باستان شناسی و مرکز باستان شناسی به سرپرستی زنده یاد سعید گنجوی به انجام رسیده است.

این باستان شناس تاکید کرد: با این حال به نظر می رسد که با توجه به ماهیت بررسی های عمومی که طی چند دهه گذشته در منطقه انجام شده است، بررسی و شناسائی دقیق تر منطقه با هدف کشف تمامی شواهد و بقایای باستان-شناسی که در چشم انداز منطقه پراکنده و قابل مشاهده هستند، پیش از انجام هرگونه طرح عمرانی و توسعه ای ضروری است.
اوگفت :محدودۀ اجرای بررسی و شناسائی پروژۀ گرمسیری در شبکه های ۱۰- ۴ شامل دشت های ذهاب، قلعه شاهین، بشیوه و پاتاق در شهرستان سرپل ذهاب و نواحی شمال و شمال شرق شهرستان قصر شیرین است که شامل حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی قابل کشاورزی این مناطق را در بر می گیرد.

براساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم تمامی وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای طرح های عمرانی گسترده و در مرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان یابی طرح های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت کنند.