هتلداران

رئیس جامعه هتلداران گفت: صندوق احیاء بناهای تاریخی با اقداماتی که در دوره اخیر داشته این امید را ایجاد کرده که ظرفیت بزرگی در کنار حوزه هتلداری بوجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی(صابتا)، جمشید حمزه زاده در حاشیه بازدید از سالن اختصاصی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی در نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری گفت: خوشبختانه در صندوق احیاء ظرفیت بسیار بالایی به صورت بالقوه وجود دارد و این ظرفیت با توجه به وضعیت جدید مدیریت این مجموعه که تحرک امیدوارکننده ای را ایجاد کرده است می تواند نوید دهنده آینده روشنی برای جذب گردشگران خارجی و داخلی باشد.

وی با بیان اینکه «کاروانسراهای ما در واقع سمبل اقامت و گردشگری فرهنگ و تاریخ ایرانی هستند»، ادامه داد: در واقع این اماکن را شاید بتوان از اولین و قدیمی ترین انواع مکان هایی دانست که در دوران ما منجر به ایجاد صنعت هتلداری شدند. به همین جهت احیاء این دست اماکن و بناها هم دارای ارزش های فرهنگی و زنده سازی تاریخ کشور ماست و هم در کنار آن می تواند بازده اقتصادی و سود مالی ایجاد کند.

حمزه زاده درباره ابعاد فرهنگی احیاء بناهای تاریخی و بهره برداری از آنها در قالب اقامتگاه گردشگری گفت: ایرانیان از دیر باز دارای فرهنگ پذیرایی مختص خود بوده اند که این فرهنگ در مجموعه ای متشکل از بناها، غذاها و خوراک ها و آداب مهمان نوازی را شامل می شود. احیاء بناها و اماکن تاریخی با این هدف به صورت طبیعی می تواند به احیاء دیگر جنبه های این مهمان نوازی سنتی منجر شود که هم دارای وجوه ایرانی است و هم وجوه دینی و اسلامی. چرا که قطعا پذیرایی از گردشگران در یک فضای سنتی و تاریخی نمی تواند با غذاها و آداب غیر سنتی و مدرن انجام شود و حضور تاثیر گذار در این بناها نیازمند روی آوردن به همان فرهنگ غنی است.

رئیس جامعه هتلداران ایران ادامه داد: به همین دلیل کاری که صندوق احیاء انجام می دهد، یعنی مرمت بناهای تاریخی و بهره برداری از آنها می تواند منجر به زنجیره ای از تحرکات و اقدامات شود که در نهایت به احیاء و تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی مردم ما منجر شود.

وی با بیان اینکه «گستردگی بناها و بافت های تاریخی کشور اگر با یک برنامه ریزی مناسب همراه شود، می تواند درصد قابل توجهی از ظرفیت صنعت هتلداری کشور را متوجه خود کند» تاکید کرد: در شرایطی که شاهد افزایش حجم ورود گردشگران به کشور و در مقابل محدود بودن ظرفیت هتل های ایران هستیم، تبدیل بناهای تاریخی به اقامتگاه گردشگران و محل های پذیرایی بسیاری از خلاها را پر خواهد کرد.

حمزه زاده درباره توجه گردشگران خارجی به اقامت در بناهای تاریخی نیز توضیح داد: اقبال گردشگران خارجی به سمت آشنایی با فرهنگ بومی ایران و حضور در بناهای تاریخی بسیار بالاست. گردشگران خارجی چون عموما در پی کسب تجربه های جدید زندگی و مواجه شدن با پدیده هایی هستند که عموما در زندگی ماشینی غربی وجود ندارد، اقبال بسیار بیشتری برای حضور و اقامت در بناهای تاریخی در مقایسه با هتل های لوکس و مدرن دارند.

وی، تصریح کرد: در واقع اقامتگاه ها و هتل های لوکس هر چند پدیده هایی جذاب محسوب می شوند اما دارای یک فراگیری و گستردگی بالایی در سطح بین المللی هستند، حال آنکه بناها و بافت های تاریخی هر کشوری و از جمله ایران در حوزه گردشگری سرمایه هایی اختصاصی و بدون مشابه محسوب می شوند و می توانند تجربه ای منحصر به فرد را در اختیار گردشگران قرار دهند. در واقع اقامت در چنین اماکن تاریخی انگیزه ورود گردشگران تاریخی به کشور را چند برابر می کند.

رئیس جامعه هتلداران ایران در پایان گفت: صندوق احیاء بناهای تاریخی با اقدامات گسترده ای که در دوره اخیر داشته و پویایی تازه ای که در آن ایجاد شده در جامعه هتلداری ایران این امید را ایجاد کرده است که ظرفیت بالقوه بسیار بزرگی در کنار حوزه هتلداری فعال شده که می تواند با یک هم افزایی باعث جهش در صنعت گردشگری کشور شود.