افتتاح و راه‌اندازی پروژه‌های مختلف گردشگری از جمله راه‌اندازی خط کشتیرانی قشم ـ بندر خصب (در کشور عمان) یکی از طرح هایی است که به گفته مسئولان منطقه آزاد قشم تاثیر بسزایی در رونق گردشگری و اقتصادی منطقه خواهد داشت. درخصوص این طرح، زمان افتتاح و اهداف آن؛ با مسعود کرباسچی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت‌وگوکرده‌ایم:
تصویر رونق گردشگری دریایی در قشم ؛ 14 روز بدون ویزا

هدف از راه‌اندازی خط کشتیرانی قشم به بندر خصب عمان چیست؟

این خط به منظور افزایش مراودات تجاری و گردشگری میان دو کشور راه‌اندازی شد که بی‌شک رشد و توسعه اقتصادی منطقه و استان هرمزگان را به دنبال خواهد داشت. درواقع این خط کشتیرانی نه‌تنها تردد مردم بین دو کشور ایران و عمان را آسان می‌کند، بلکه مسیری کوتاه، امن، راحت، جذاب و با صرفه اقتصادی نیز برای گردشگران اروپایی خواهد بود که قصد سفر به کشورهای آسیایی را دارند و می‌توانند از این مسیر استفاده کرده و پس از ورود به قشم (بدون ویزا) و سپس ایران، سفر خود را به مقاصد دیگر ادامه دهند، شرایط صدور روادید نیز در همین جزیره برای آنان فراهم شده است. جدای از این گروه افراد، گردشگران خارجی هم که به کشور عمان و امارات سفر کرده‌اند، می‌توانند در ادامه تور خود از طریق این خط وارد جزیره قشم شده و چند روزی در این منطقه اقامت داشته باشند. این گردشگران می‌توانند بدون ویزا وارد قشم شده و به مدت 14 روز در قشم اقامت کنند. با ورود گردشگران و مسافرانی از اروپا و کشورهای عربی از طریق این مسیر دریایی، تورهای گردشگری فعال و هتل‌ها و رستوران‌ها پررونق شده و وضعیت کسب و کار در مشاغل مختلف رشد قابل ملاحظه‌ای می‌کند.

کار راه‌اندازی این خط چگونه و درچه مدت زمانی صورت گرفت؟

رایزنی در این خصوص از چند ماه پیش با یک شرکت کشتیرانی عمانی و سازمان گردشگری استان مسندم عمان آغاز شد که در نهایت هفته گذشته به امضای مسئولان مربوط در استان مسندم عمان و مسئولان منطقه آزاد و استان هرمزگان رسید. البته در کنار راه‌اندازی این خط، ایجاد ترمینال مسافربری در اسکله بهمن قشم و ترمیم اسکله کشتی‌های ورودی نیز در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

این خط کشتیرانی دقیقا چه مسیری را طی می‌کند و از کی راه‌اندازی خواهد شد؟

این خط درحقیقت دو جزیره قشم در استان هرمزگان و بندر خصب در استان مسندم کشور عمان را به یکدیگر متصل می‌کند. مسئولان و کارشناسان شرکت عمانی اقدامات اولیه شامل مسیریابی، بررسی سلامت اسکله و سفرهای آزمایشی را انجام داده‌اند و اولین کشتی مسافری، سفر دریایی خود را در دهه فجر امسال آغاز خواهد کرد، به این ترتیب که سه روز در هفته، سفر دریایی در این مسیر خواهیم داشت که در آینده نزدیک به تمام روزهای هفته گسترش خواهد یافت.

ظرفیت کشتی مسافربری این مسیر چند نفر است؟

کشتی ای که قرار است در این مسیر کار کند، گنجایش 120 نفر مسافر و 20 خودروی سواری را دارد و هر سفر رفت و برگشت 3 ساعت طول می‌کشد.

فاطمه مرادزاده