محمدحسین ایمانی خوشخو

دبیر کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت با تأکید بر اینکه معنویت بخش غیرقابل انکار و فراگیر در گردشگری است، گفت: توجه به بُعد معنوی گردشگری در کشور ما یک ضرورت به شمار می‌آید، چراکه اگر این گونه نگاه نشود جامعه سنتی و مذهبی به دلیل وجود پیشینه ذهنی به جای مانده از پیش از انقلاب، گردشگری را برنمی‌تابد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «محمدحسین ایمانی خوشخو» در نخستین دوره برگزاری کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت که از صبح امروز (پنجشنبه) در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز شد تأکید کرد: با نگاه معنوی می‌توان اثبات کرد گردشگری نه تنها خوب است، بلکه امری مقدس به شمار می‌آید. رفتن از یک مسیر به سمت مقصد برای رسیدن به تعالی هدف گردشگری معنوی است که این حالت فقط در گردشگری مذهبی وجود ندارد.

وی با اشاره به شرایط جدید کشور در جذب گردشگری گفت: موجی از ورود گردشگران در کشور راه افتاده که اگر سازماندهی نشود، نگرانی‌هایی را به دنبال خواهد داشت. اما اگر گردشگری با دو بال مادی و معنویت پرواز کند، دیگر نمی‌توان نگران این پیامدهای منفی بود. اگرچه در این زمینه خیلی کار نشده است، اما این کنفرانس می‌تواند آغازی برای این راه باشد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در سخنرانی با موضوع تبیین مفهوم معنویت در گردشگری با تأکید بر اینکه گردشگری معنوی نمونه‌ای از گردشگری است و فراتر از نگاه مذهبی است که به آن قائل هستیم، افزود: اجزایی که اکنون برای سفر در نظر می‌گیرند بیشتر جنبه مادی دارد. ما از بُعد روحانی سفر غافل شده‌ایم. باید عمیق شویم که این فرار‌ها به سمت چیست. حتما نیاز بالاتری مطرح است که انگیزه درونی مسافر شده است.

وی ادامه داد: تفکری وجود دارد که معتقد است گردشگری باعث خرابی جامعه میزبان می‌شود. تا وقتی حرف از پول، درآمد و سود در گردشگری باشد باید جنبه‌های منفی آن را قبول کنیم و راهی برای برطرف کردن آن بیابیم. این در حالیست که با نگاه معنوی به گردشگری به مدل و مفهومی می‌رسیم که این نگرانی‌ها را برطرف می‌کند.

در مدلی که ایمانی خوشخو تشریح کرد، نگاه معنوی به گردشگری، تعالی جسم و روح، معنا و درک متقابل را سبب می‌شود.

به گزارش ایسنا، این کنفرانس که از صبح امروز آغاز شده تا فردا (پنجشنبه) ادامه دارد و اساتیدی از دانشگاه‌های ایران، استرالیا و مالزی به ارائه مقاله خواهند پرداخت. همچنین فردا پنج‌شنبه در بخش دوم این کنفرانس پنل‌های تخصصی به موضوع گردشگری و مدیریت و اقتصاد، فرهنگ و جامعه، روان‌شناسی و اخلاق، فلسفه و دین می‌پردازد.