مسعود سلطانی‌فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پیامی به اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت تاکید کرد: «مقاصد معنوی گردشگری جزو قدیمی‌ترین مقاصد گردشگری جهان هستند که تاریخ مصرف ندارند و با گذشت زمان نیز ارتباط عمیق‌تری با گردشگر ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مسعود سلطانی‌فر که همراه با رئیس جمهور و به منظور امضای تفاهمنامه‌های گردشگری به ایتالیا و فرانسه سفر کرده است، در پیام خود به اولین کنفرانس جهانی گردشگری و معنویت که امروز (چهارشنبه) اغاز به کار کرد نوشت: «گردشگری یکی از مهمترین و رقابتی‌ترین صنایع جهان با منافع اقتصادی و فرهنگی بی‌شمار است که در عرصه رقابت بیش از یکصد کشور کوچک و بزرگ است. 11 درصد کل جمعیت شاغل جهان رابه صورت مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص داده است و پس از 5 سال رشد پیاپی و بیش از برآوردهای قبلی گردش مالی بالغ بر 6500 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

سفرهای معنوی از دیرباز مورد توجه انسان‌هایی بوده که همواره کنجکاو بودند و تلاش کردند که به ارتقای آگاهی‌های معنوی و آرامش ذهنی و روحی برسند. جامعه، دین، اخلاق جز اصول و زیربنای اصلی شناخت این شاخه گردشگری است.

درک و شناخت کافی نسبت به آنان و مدیریت مناسب منابع معنوی غنی موجود در کشور موجبات توسعه گردشگری را فراهم می آورد و برایندهای مفید اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد.

گردشگری معنوی به نوعی بازگشت به خویشتن است، در عین حال آرامش روحی است و بسیاری از گردشگران کنونی در دنیای امروز هدف از سفر خود را اعتلای روحی عنوان می‌کنند که تنها با قدم نهادن در مسیر و مقصدی معنوی میسر است.

مسیر و مقصدی که نیازهای روحی آنان را پاسخگو بوده و آلایشی عمیق را در ابعاد مختلف روحی و روانی آن ایجاد می‌نماید که حاصل آن یک خاطره خوش ذهنی و روحی آرام و توام با معنویت است.

مقاصد معنوی گردشگری جزو قدیمی‌ترین مقاصد گردشگری جهان هستند که تاریخ مصرف ندارند و با گذشت زمان نیز ارتباط عمیق‌تری با گردشگر ایجاد می‌کنند. وحدتی که در تجمعات اعتقادی و معنوی شکل می‌گیرد، بسیار جذاب و تماشایی است.

حال اگر با علم به موارد پیش گفته شده نسبت به توسعه گردشگری با انگیزه معنویت اقدام شود و با توجه به تمام منابع معنوی موجود در کشور می‌توان به توسعه پایدار در این حوزه امیدوار بود.

دسته‌های بزرگ عزاداری در روزهای عاشورا و تاسوعا که چندین هزار نفر با یک هدف به طور هماهنگ در یک مکان به شکل خاص به گونه‌ای هماهنگ و زیبا عزاداری می‌کنند، نمادی از جاذبه‌های بی‌پایان معنویت در عرصه سفر و سیاحت است.

ایران سرزمینی با گستره جغرافیایی وسیع و تنوع آب و هوایی و شرایط اکوسیستمی متفاوت، تنوع قومی و فرهنگ غنی و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار از جمله اماکن معنوی و مقدس به شمار می‌رود.

از مشهد شریف در شرق تا بقعه متبکه شاهچراغ در جنوب و حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت عبدالعظیم و کلیساهای کاکو، جلفا و آتشکده‌های زرتشتیان همه و همه در کنار تعداد کثیر امازادگان که در جای جای ایران پهناور قرار گرفته‌اند، همچون قاره پهناوری است که در قالب یک کشور جای داده شده است.