آمستردام

«اوتریخت» فقط 25 کیلومتر از پایتخت کشور پادشاهی هلند فاصله دارد، شهری آرام و فرهنگی که این روزها با میزبانی از ایران، شاهد یکی از مهمترین رویدادهای گردشگری اروپا است.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری هلند هر سال به مدت 6 روز از 12 تا 17 ژانویه (22 تا 27 دی‌ماه) در شهر اوتریخت برگزار می‌شود. امسال انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با 7 آژانس در این نمایشگاه حضور داشت تا نظر فرهیختگان و ثروتمندان هلند را به سوی تمدن و فرهنگ دیرینه کشوری که این روزها تنها اخبار سیاسی و هسته‌ای آن به دنیا مخابره می‌شود، جلب کنند.

تبادل گردشگر میان ایران و کشور آسیاب‌های بادی، گل لاله و پنیر، چندان قوی نیست. در سال 2012 حدود 5 هزار هلندی به ایران سفر کردند. پاییز امسال هیأتی تجاری از هلند به ایران آمد و در دیدار با معاون گردشگر کشورمان، برای تعامل گسترده‌تر و تحکیم روابط در حوزه گردشگری اعلام آمادگی کرد.

«ژوهانس سیمونس»، رییس بخش خارجی اتاق بازرگانی هلند از دولت ایران خواسته بود برای تبیلغ و معرفی در اروپای غربی اقدام جدی‌تری انجام دهد و گفته بود: متاسفانه برداشت‌های منعکس شده از سوی برخی رسانه‌ها و سیاستمداران، سفر به ایران را پر ریسک و خطرناک جلوه کرده که این امر با برداشت شخصی افراد طی سفر به ایران به طور کل از بین می‌رود.

او در دیدار با مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری ایران اظهار کرده بود: مردم هلند به دنبال شناخت عمیق ایران از طریق درک هنر، روابط اجتماعی، فرهنگ، آداب و رسوم، تاریخ و تمدن هستند که این امر در پی توسعه همکاری‌های گردشگری میان دو کشور محقق خواهد شد.

وی همچنین از ایران خواسته بود گروه‌های مختلف جامعه هلند را در طراحی بسته سفر در نظر بگیرند و گفته بود: علاوه‌بر محدوده سنی 45 تا 70 سال که آمادگی سفر به ایران را دارند، تعداد قابل توجهی از گردشگران این کشور را دانش‌آموزان و دانشجویانی تشکیل می‌دهند که نوع سفر با کوله پشتی، ماجراجویانه و با صرف هزینه‌های کمتر را بر می‌گزینند.

نمایشگاه گردشگری هلند با آن‌که دورتر از پایتخت هلند برگزار شده، اما در طول 6 روز برپایی خود میزبان مردمی از سراسر این کشور بود که به گفته‌ی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، هدف‌مند و با برنامه برای بازدید و خرید سفر به این نمایشگاه می‌آمدند.

محمدحسن کرمانی به ایسنا می‌گوید: هلند بازار مثبت و خوبی برای ایران به شمار می‌آید. نگاه هلندی‌ها به ایران بسیار مثبت و با علاقه است. در طول برگزاری این نمایشگاه، بازدیدکنندگان غرفه ایران برای سفر به کشورمان ابراز تمایل می‌کردند.

او به فیلم‌هایی که از ایران در هلند پخش شده و مردم این کشور را کنجکاو کرده است، اشاره می‌کند و می‌افزاید: یک خبرنگار هلندی که در ایران ازدواج کرده بود، سال گذشته فیلمی درباره ایران، تهیه و در تلویزیون هلند پخش کرد که ظاهرا خیلی مورد توجه هلندی‌ها قرار گرفته است.

«اخبرتس» یک مستندساز هلندی است که بارها به ایران سفر کرده و ایران را کشوری جذاب و زیبا می‌داند و می‌گوید: تا مردم خودشان به این کشور نروند، نمی‌توانند این حرف را درک کنند. او حدود 20 سال است که با ایران در ارتباط است و افراد زیادی را برای دیدن این کشور ترغیب کرده و قصد دارد این کار را همچنان ادامه دهد. او معتقد است: امنیت ایران حتی از آمستردام بهتر است. هلندی‌هایی که ایران را می‌بینند، کاملا دید متفاوتی نسبت به آن پیدا می‌کنند و به مطالب و تبلیغات سیاسی و انحرافی رسانه‌ها پی می‌برند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ادامه می‌دهد:‌ کشورهایی مثل ترکیه و آمریکا در این نمایشگاه که شاید به نظر مسوولان ایران بی‌اهمیت باشد، کاملا هدفمند و با برنامه‌ریزی شرکت کرده‌اند، این موضوع را از غرفه‌آرایی‌هایشان می‌توان متوجه شد. لازم است ایران هم برای نمایشگاه‌هایی که ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارند، از حالت ایدئولوژی خارج شود و با برنامه و هدفمند حضور داشته باشد.

او می‌گوید: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به دنبال حضور موفق در نمایشگاه‌های سال گذشته در شهر ورشو لهستان برای گسترش حضور در نمایشگاه‌های بین المللی و به منظور معرفی بیشتر ایران و دعوت بازدیدکنندگان و گردشگران، به حضور در نمایشگاه «اوتریخت» هلند تصمیم گرفت که 7 دفتر به هزینه خودشان بدون استفاده از بودجه دولتی در این نمایشگاه شرکت کردند و در مرحله بعد در نمایشگاه‌های گردشگری برلین و پاریس به طور مستقل حضور خواهند داشت.

کرمانی همچنین به بازدید سفیر ایران در هلند از این غرفه، اشاره می‌کند و می‌گوید: این بازدید صرفا از باب علاقه سفیر به موضوع گردشگری بود. شهردار اوتریخت نیز در 5 روز برپایی نمایشگاه دو بار به غرفه ایران آمد و برایش مهم بود که رضایت ما از این نمایشگاه جلب شده باشد. ما نیز به او اعلام کردیم که سال آینده حتما در این نمایشگاه شرکت خواهیم کرد.