گردشگران

نماینده ویژه رئیس جمهوری در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: وزن ورود گردشگران اروپایی پنج‌برابر گردشگران منطقه‌ای است.

«ابراهیم بای سلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه از گذشته‌های دور منطقه شرق کشور همواره مهاجر فرست بوده است، گفت: این امر موجب شده تا روند توسعه این منطقه فرایند مناسبی را طی نکند.

وی با بیان اینکه وضع اقلیمی و خشکسالی‌های چند سال اخیر نیز بر مشکلات در این مناطق افزوده گفت: با توجه به فضای ایجاد شده در کشور، در حال حاضر توسعه صنعت گردشگری از جمله مهم‌ترین اولویت‌های کاری دولت است که در حال برنامه‌ریزی و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه هستیم.

«بای سلامی» اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در زمینه گردشگری را یکی از این اقدامات دانست و تصریح کرد: با بازدیدهایی که صورت گرفته، امیدواریم هتل کویر بیرجند نیز در یک برنامه زمان‌بندی مشخص به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه توسعه واقعی هر منطقه با توسعه صنعت گردشگری اتفاق می‌افتد، گفت: دولت تدبیر و امید مصمم است تا زیرساخت‌های مورد نیاز برای حضور گردشگران در کشور را به نحو مطلوب و مناسب و مطابق با استانداردهای بین‌المللی ایجاد نماید.

«بای سلامی» به ظرفیت‌های مناسب خراسان جنوبی در زمینه گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: به‌رغم توانمندی‌هایی که وجود دارد، این استان آن‌طور که شایسته است نتوانسته پتانسیل‌های خود را معرفی نماید.

وی با بیان اینکه ایجاد خط هوایی بین‌المللی از جمله اهداف بلندمدت شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری است، گفت: قطعاً در این زمینه با توجه به زیرساختی که در این استان وجود دارد، خراسان جنوبی در اولویت‌های کاری این شورا خواهد بود.

«بای سلامی» با تاکید بر کاستی‌های جدی در زیرساخت‌های گردشگری کشور اظهار کرد: در شرایطی که 70 درصد از گردشگران علاقه‌مند برای ورود به ایران، متقاضی سفر به اصفهان هستند و به‌دلیل نبود هتل‌های پرستاره کافی، تقاضایشان برگشت می‌خورد،

وی همچنین افزود: در چنین شرایطی ما گردشگرانی با درآمد بالای 30 هزار دلار در سال را از دست خواهیم داد؛ ‌گردشگرانی که می‌توانند آورده‌های ارزی بسیار خوبی برای کشور ما داشته باشند.

بای سلامی با اشاره به ورودی 200 هزار گردشگر اروپایی به ایران، به 3 میلیون گردشگر عراقی و افغان اشاره کرد و گفت: این امر سود بیشتری را نصیب اقتصاد ایران می‌کند.

وی اضافه کرد:‌ البته چنین گفته‌هایی به معنای نادیده گرفتن پتانسیل‌های گردشگران با درآمد و توان مالی کمتر نیست؛ بلکه در شرایط ایده‌آل باید به همه گردشگران به چشم یک فرصت ویژه نگریست.

بای سلامی ادامه داد:‌ این استراتژی در شرایطی که ما با محدودیت‌های زیرساختی مواجهیم و به دنبال کسب سود حداکثری با امکانات محدود هستیم مورد توجه است؛ بنابراین باید به وزن گردشگران ورودی توجه کنیم که در این برهه، وزن ورود گردشگران اروپایی پنج‌برابر گردشگران منطقه‌ای است و بدیهی است که باید در این خصوص سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم.

نماینده ویژه رئیس جمهوری در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به پتانسیل‌های بالای ایران در جذب گردشگر اشاره کرد و در کنار توجه به ملاحظات فوق در کوتاه‌مدت به ارائه راهکارهایی که در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند صنعت گردشگری کشور را شکوفا کند پرداخت و افزود: ایجاد برند برای ایران و معرفی چهره ایران با این برند به گردشگران، از کارهایی است که انجام آن‌ها بسیار ضروری است و در نتیجه سرمایه‌گذاری در ارائه خدمات با کیفیت و تبلیغات گسترده به وجود می‌آید و به معنای اتخاذ یک استراتژی اقتصادی-فرهنگی است.

بای سلامی البته برندسازی را یک کار تخصصی و مبتنی‌بر دانش توصیف کرد و این تصور را که بتوان در این زمینه یک کار آنی انجام داد، مردود دانست.