کاروانسرا

کاروانسرای تاریخی پاسنگان مقصد بعدی اعضای کمپین «قلبمان برای میراثمان می تپد» است که روز جمعه به محل این کاروانسرا در قم رفته و آنجا را از وجود هر نوع آلودگی تمیز می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، کاروانسرای تاریخی پاسنگان اکنون یکی از اقامتگاههای بومی عضو «خوشه سار بوم گردی» است که روز جمعه ۱۸ دی ماه اعضای کمپین «قلبمان برای میراثمان می تپد» به محل این کاروانسرا در قالب تور یک روزه می روند. اعضای این کمپین راهنمایان گردشگری و فعالان طبیعتگردی هستند. پیش از این نیز اعضای این کمپین به منطقه گردشگری باداب سورت، کلک چال، و دربند رفته بودند تا هم جامعه محلی را آموزش داده و هم این مناطق گردشگری را از وجود زباله خالی کنند. همچنین در منطقه گردشگری باداب سورت مسیری سنگی برای عبور مسافران و جلوگیری از تخریب چشمه های باداب سورت ایجاد کردند. نصب تابلوهای آموزشی نیز بخش دیگری از فعالیت آنها بود.

علی شادلو مجری این کمپین به خبرنگار مهر گفت: نقاط ضعف جایی مانند کاروانسرای پاسنگان این است که مدیریت اینجا پول ندارد. راهکار آن معرفی این مکان گردشگری است. چون با ورود گردشگر به آن کاروانسرا مالک می تواند بهتر آن را اداره و احیا کند. ما نمیخواهیم که این کارگروه حالت دانشگاهی و تئوری داشته باشد بلکه می خواهیم نتیجه کارمان را نیز ببینیم و سال بعد که به آن مکان گردشگری رفتیم متوجه شویم .

وی ادامه داد: برنامه پاکسازی غار علیصدر همدان را نیز در دستور کار داریم اما هنوز هماهنگی های لازم انجام نشده است. قصد داریم تا در کنار این کمپین کارگروه پژوهشی نیز ایجاد کنیم که فرصت ها و تهدیدهای هر منطقه گردشگری را نیز پیدا کرده و برای آن راهکار ارائه کنیم.به عنوان مثال برای کاروانسرای پاسنگان ایجاد یک راه اصلی تا جاده یکی از راهکارهای حداقلی است که در این کمیته بررسی می شود.