کلیسا

کلیساها هرچند پرشمارترین بناهای مذهبی جهان به‌شمار می‌روند، با این وجود، بسیاری از آن‌ها به جاذبه‌ی گردشگری برای شهرها و کشورهای مختلف تبدیل شده‌اند.

کلیسا در لغت، با ریشه‌ی یونانی، به گردهمایی انسان‌ها برمبنای اشتراک مذهبی اطلاق می‌شده؛ اما هم‌اکنون، اصطلاح کلیسا، یکی به‌معنای مقام رهبری جامعه‌ی مسیحیان جهان است و دیگر، به بناهایی گفته می‌شود که مراسم و مناسک دینی و مذهبی این اجتماع بزرگ جهانی در آن‌جا انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، کلیساهای متکثری در سراسر جهان و در قاره‌ها و کشورهای مختلف پراکنده‌اند که برخی از آن‌ها به‌واسطه‌ی وسعت و بزرگی مشهورند. کلیساهایی در واتیکان، آمریکا و ساحل عاج از این جمله‌اند.

برخی از کلیساها هم به‌واسطه‌ی تزئیناتشان به شهرت رسیده و بسیاری را به تماشای خود جذب می‌کنند؛ کلیساهایی در روسیه و ایتالیا هم در این ردیف قرار می‌گیرند.

البته تعدادی از مسجدهای بزرگ کنونی نیز زمانی کلیسا بوده‌اند یا براساس فعل و انفعال‌ها و لشگرکشی‌هایی، به کلیسا تبدیل شده بودند که اکنون به‌عنوان مسجد شناخته می‌شوند. مسجدهایی در اسپانیا و ترکیه (مشخصا مسجد ایاصوفیا) از این دسته‌اند.

البته کلیسا در دین مسیحیت، مفهومی عام را شامل می‌شود؛ که در سه دسته‌ی کلی کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از این شاخه‌ها هم خود باز به فرقه‌های مختلفی منشعب می‌شوند. در کنار این‌ها، ارمنی‌ها و آسوری‌ها و غیره نیز وجود دارند.

این تنوع و گوناگونی، هم در اعمال و مناسک، و مراتب مذهبی نمود دارد؛ و هم در نوع معماری.

بر این اساس، برخی از کلیساهای جهان، از بناهای باارزش تاریخی محسوب می‌شوند که هم قدمت آن‌ها را شامل می‌شود و هم رویدادهایی را که در آن‌ها یا پیرامون‌شان اتفاق افتاده است.

در کشورهای اسلامی، بویژه در خاورمیانه نیز کلیساهای متعددی حضور دارند. در شهرهای مختلفی از کشورمان نیز کلیساهایی وجود دارد که دوره‌های تاریخی دور تا دوره‌ی فعالیت‌های مسیونرهای معاصر، از بسترهای پیدایش آن‌ها بوده‌اند. حتا گفته می‌شود که قره‌ضیاءالدین چالدران، قدیمی‌ترین کلیسای جهان است؛ که هرساله هم در مقطع خاصی، پذیرای مسیحیانی از سراسر جهان می‌شود.

در عکس‌های زیر، گشتی داریم در کلیساهای نقاط مختلفی از جهان که البته بیشتر نمای بیرونی آن‌ها را شامل می‌شود.

عکس و متن از: علیرضا بهرامی، خبرنگار ایسنا