فارس مرکزی

فصل اول از دور دوم مطالعات هیأت مشترک ایران و فرانسه در محوطه میراث جهانی پاسارگاد و دشت مرغاب به شناسایی و آشکار شدن ساختارهای معماری مدفون فراوان منجر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کوروش محمدخانی سرپرست ایرانی هیات باستان‌شناسی گفت:هدف اصلی در مطالعات هیات مشترک ایران، فرانسه شناخت بهتر محوطه باستانی پاسارگاد، شناسایی حدود محوطه پاسارگاد در دوره هخامنشیان بود.

وی به دست آوردن دید کلی از سیستم شهرسازی، مطالعه چشم انداز فرهنگی پاسارگاد در دشت مرغاب و شناسایی و حفاظت بهتر از آثار این محوطه را اهداف دیگر این فصل اعلام کرد.

محمد خانی گفت: در این فصل از مطالعات متخصصان ژئوفیزیک، توپوگرافی و باستان شناسی چشم انداز در محوطه پاسارگاد و دشت مرغاب به پژوهش و تحقیق پرداختند.

وی با اشاره به اینکه در این فصل حدود ۵۰ هکتار از محوطه حفاظت شده بصورت میکرو توپوگرافی برداشت شد گفت:۲۰ هکتار از قسمت شرقی محوطه در اطراف تل تخت به روش مغناطیس سنجی با استفاده از دستگاه مغناطیس سنج ربیدیوم- سزیوم مورد بررسی قرار گرفت و ساختارهای معماری مدفون بسیاری شناسایی و آشکار شد. همچنین قسمت‌های مختلف بستر رودخانه و قسمت جنوبی محوطه به وسیله روش الکترو مغناطیس برای یافتن حدود باستانی شهر پاسارگاد مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت.

محمد خانی تصریح کرد :تیم بررسی باستان شناسی هیات مشترک همچنین با همکاری بخش باستان شناسی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد به بررسی های باستان شناسی در قسمت شمالی محوطه پرداختند.

او با بیان اینکه این مطالعات در پی انعقاد تفاهم نامه ۵ساله بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه لیون ۲ فرانسه انجام گرفت گفت: در این فصل، همکاری بین پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و هیات مشترک ایران- فرانسه انجام شد.

سرپرستی ایرانی هیات باستان شناسی را کورش محمدخانی دانش آموخته دکتری باستان شناسی با تخصص آرکئوژئوفیزیک از دانشگاه لیون ۲ فرانسه و سرپرست فرانسوی هیآت را دکتر سباستین گندت از مرکز ملی پژوهشهای عملی فرانسه دانشگاه لیون ۲ بر عهده داشتند.

بررسی ژئوفیزیک، باستان شناسی و زمین شناسی شهر هخامنشی پاسارگاد و دشت مرغاب که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از هفدهم آبان ماه امسال شروع شده بود به پایان رسید.