دشت ورامین

همایش «باستان‌شناسی دشت ورامین: از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی» در دو بخش مقالات استادان و صاحب نظران و پژوهش‌های برگزیده دانشجویی در خردادماه ۱۳۹۵ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ورامین، دشت پهناور «ورامین» که در جنوب شرقی استان تهران و در حاشیه شمال غربی کویر مرکزی ایران واقع شده است، به دلیل ویژگی‌های اقلیمی از دیرباز مورد توجه اقوام مختلف فلات مرکزی ایران بوده است.

تعدد محوطه‌های باستانی در پهنه جغرافیایی این دشت بیانگر استقرار بشر از دوره‌های پیشاتاریخی در این سرزمین بوده است؛ به طوری‌که نتایج برآمده از داده‌های باستان‌شناسی قدمت زیست بشر را در دشت ورامین به پیش از هزارۀ هفتم قبل از میلاد می‌رساند.

استمرار کاوش‌های باستان‌شناسی و یافته‌های آن در برخی از  محوطه‌های باستانی دشت کهن ورامین مؤید اهمیت و جایگاه این سرزمین در عرصۀ باستان‌شناسی طی دهه‌های اخیر بوده است. بی‌گمان این پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی، دشت ورامین را به عرصه‌ای بکر و جذاب برای کاوش‌های باستان‌شناسی در استان تهران تبدیل کرده است.

بر این اساس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین با همکاری گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین و دیگر نهادهای این شهرستان با هدف ارائه نویافته‌های باستان‌شناسی و گسترش تحلیل‌های علمی بینارشته‌ای از این تحقیقات، در نظر دارد همایش «باستان‌شناسی دشت ورامین: از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی» را در دو بخش مقالات استادان و صاحب نظران و پژوهش‌های برگزیدۀ دانشجویی در خردادماه ۱۳۹۵ برگزار کند.

از تمام پژوهشگران و محققان حوزه‌های مرتبط دعوت می‌شود چکیده مقالات خود را (حداکثر در ۲۰۰کلمه) در چارچوب محورهای پژوهشی اعلام شده به دبیرخانه علمی این همایش ارسال کنند.

محورهای پژوهشی همایش:

– دستاوردهای کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی دشت ورامین از دوران پارینه‌سنگی، نوسنگی، مس و سنگ، مفرغ، آهن، دوران تاریخی پیشااسلامی و اسلامی؛

– تحلیل یافته‌های باستان‌شناسی دشت ورامین در دوران مختلف (پیشاتاریخی، تاریخی و اسلامی) بر پایۀ علوم میان‌رشته‌ای؛

– برهم‌کنش‌های فرهنگی- اجتماعی محوطه‌های باستانی دشت ورامین با مناطق همجوار؛

– باستان‌شناسی و میراث فرهنگی دشت ورامین در دوره‌های پیشاتاریخی، تاریخی و اسلامی از دو منظر درونی و بیرونی (تحلیل و نقد مطالعات و گزارش‌های غیرمسلمانان و مسلمانان)؛

– تحلیل نظام‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دشت ورامین در دوره‌های مختلف (پیشاتاریخی، تاریخی و اسلامی) بر پایۀ یافته‌های باستان‌شناسی؛

– مؤلفه‌های فرهنگ‌های بومی- محلی دشت ورامین در دوره‌های مختلف (پیشاتاریخی، تاریخی و اسلامی) و جلوه‌های آن در یافته‌های باستان‌شناسی.

گاه‌شمار همایش:

مهلت ارسال چکیده مقالات: ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۴

اعلام چکیده مقالات برگزیده: ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۴

مهلت ارسال اصل مقالات: ۲۷ اسفند‌ماه ۱۳۹۴

اعلام مقالات برگزیده: ۱۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۵

زمان برگزاری همایش: خرداد‌ماه ۱۳۹۵

راه‌های تماس:

آدرس پست الکترونیکی:varamin.hamayesh@gmail.com

شمارۀ تماس: ۳۶۲۵۹۷۹۵-۰۲۱

نمابر: ۳۶۲۶۴۸۶۲-۰۲۱

آدرس دبیرخانه علمی همایش: ورامین، خیابان شهید بهشتی، مسجد جامع ورامین، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین.