کویر مرنجاب

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به برخی بحث‌ها در زمینه گردشگری در کویر مرنجاب گفت: عده‌ای در حوزه گردشگری متمدنانه رفتار نمی‌کنند و فکر می‌کنند رفتار متمدنانه، کشف حجاب است و عده‌ای هم فکر می‌کنند گردشگری یک تهدید است.

محسن یارمحمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا منطقه اصفهان، اظهار کرد: آنهایی که در حوزه گردشگری به هنجارهای جامعه میزبان احترام نمی‌گذارند، برای ارزش‌های جامعه میزبان ارزش قائل نیستند.

وی ادامه داد: البته تفکری هم وجود دارد که گردشگری را یک تهدید می‌داند و حتی آن را یکی از راه‌های نفوذ به کشور می‌دانند.

وی افزود: برخی افراد احساس می‌کنند گردشگری مخالف هنجارهای اسلامی و دینی و مذهبی است و در تریبون‌ها نیز نقطه نظرهایشان را می‌گویند، و با این اظهارات تعدادی از افراد کنش‌هایی نشان می‌دهند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه هر دو این تفکرات – که در حوزه گردشگری متمدنانه رفتار نمی‌کنند و گردشگری را یک تهدید می‌دانند – در اقلیت قرار دارند و بیشتر مشکلاتی که در مناطق گردشگری اتفاق می‌افتد، حاصل تضاد این دو دیدگاه است.

وی اضافه کرد: عده کثیری از گردشگران نیز اعتقاد دارند که گردشگری عامل رشد، شکوفایی، صدور انقلاب و توسعه است و همواره به جامعه و ارزش‌های جامعه میزبان نیز احترام می‌گذارند.

یارمحمدیان با بیان این‌که 23 دستگاهی که در زمینه گردشگری مسئولیت دارند باید به میدان بیایند و به تعادل بین جامعه میزبان و میهمان کمک کنند، افزود: اگر از 23 ارگان مرتبط با گردشگری که مثل زنجیر به یکدیگر وابسته هستند یکی درست کار نکند، قاعدتا زنجیر پاره خواهد شد و کار پیش نخواهد رفت.

وی با اشاره به اتفاقات کویر مرنجاب گفت: کویر مرنجاب به دلیل نزدیکی به شهرهای بزرگ از جمله تهران و هم‌چنین نداشتن زیرساخت‌های مناسب و تصادفات متعدد، نسبت به سایر نقاط گردشگری استان اصفهان بیشتر در رسانه‌ها عنوان می‌شود. اگرچه با گردشگرهای اروپایی به دلیل رعایت هنجارها مشکلی نداریم.

وی با ابراز این عقیده که برخی اخبار درباره این منطقه مغرضانه و شاید برای تحریک عده‌ای منتشر می‌شود، گفت: افرادی که در جوامع محلی کسب و کار دارند، می‌دانند که گردشگر تا چه اندازه به اقتصاد آن‌ها کمک کرده است، اما برای عده‌ای هنوز حُسن‌های گردشگری روشن نشده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: متاسفانه قسمت‌هایی از فعالیت‌ها در رابطه با فرهنگ گردشگرپذیری در جوامع محلی به دست معاونت گردشگری نیست، بلکه ارگان‌ها و خطیبانی که با مردم در ارتباط هستند باید درباره گردشگری و ظرفیت‌های آن روشنگری کنند.

یارمحمدیان با اشاره به این‌که “قبول دارم که درباره آگاه‌سازی جوامع محلی ضعیف عمل کرده‌ایم” ادامه داد: به دفاتر خدمات مسافربری و تورهای گردشگری آموزش داده و اعلام کرده‌ایم که باید ارزش‌های فرهنگی و مذهبی مقصد گردشگری را لحاظ کنند، اما مشکل ما دو موضوع اساسی است؛ یکی خانواده‌هایی که خودشان وارد کویر منطقه می‌شوند و عده‌ای دیگر افرادی که غیرمجاز وارد می‌شوند، با این دو نوع گردشگر هیچ برخوردی نمی‌توانیم بکنیم.

بسته مشکلات مرنجاب باید کامل دیده شود

وی همچنین به جلسه اداره کل میراث فرهنگی با فرمانداری و دادستان آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: در این جلسه معین شد اولا باید از ورود تورهایی که مجوز ندارند جلوگیری شود و دوم این‌که گشت‌های سیار در منطقه با هنجارشکنان برخورد خواهد کرد. چراکه اعتقاد ما بر این است که به خاطر یک اقلیت نمی‌توان کل مردم را از رفتن به کویر محروم کرد، به خاطر دو بی‌نماز در مسجد را نمی‌بندند.

یارمحمدیان اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد تا یک بسته کامل از مشکلات مرنجاب در اختیار دادستان قرار گیرد. در این بسته مشکلات جاده‌ای، علائم راهنمایی و رانندگی، مشکلات سرمایه‌گذاری به اضافه مشکلات محدود اخلاقی دیده شده است. این بسته حتما باید کامل دیده شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان این‌که ورود تورهای مختلط با رعایت شئونات اسلامی به مرنجاب هیچ مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: هشت منطقه نمونه گردشگری کویری در استان اصفهان وجود دارد که همگی به صورت بسیار مناسب در حال فعالیت بوده و گردشگران را جذب می‌کنند.