گردشگری حلال

معاون رئیس جمهور ظرفیت‌های گردشگری مذهبی در کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: ایران به کانون گردشگری حلال در دنیا تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور که به استان خراسان رضوی سفر کرده است،شامگاه گذشته 12 آذر ماه و پس از بازدید از آثار فرهنگی و تاریخی و ظرفیت‌های موجود گردشگری در شهرهای خوشاب، جوین، جغتای و سبزوار با حضور در ستاد اسکان زائرین پیاده امام رضا (ع)، در مشهد و در گفت‌وگو با مسئولان و دست اندرکاران جمعیت خدمتگزاران به زائران پیاده رضوی از نزدیک در جریان نحوه ارائه خدمات به این زائران قرار گرفت.

وی گفت: خوشبختانه تمایل گردشگران خارجی خصوصا گردشگران مذهبی برای سفر به ایران افزایش یافته به گونه‌ای که از 5 میلیون گردشگر خارجی ورودی به ایران در سال گذشته دو نیم میلیون نفر آنان را زائران و گردشگران مذهبی از کشورهای مختلف دنیا تشکیل می‌دهند که به قصد زیارت اماکن مقدس و زیارتی ایران وارد کشور شده‌اند.

او افزود: این در حالی است که در دنیا 350 میلیون شیعه داریم و باید با برنامه‌ریزی مناسب و تامین زیرساخت‌ها بتوان زمینه ورود سالانه میلیون‌ها گردشگر مسلمان و شیعه به ایران را فراهم کرد، هر چند بر اساس سند چشم‌انداز افق 20 ساله نظام، ایران باید در سال 1404 میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی باشد. گردشگران مذهبی که به ایران سفر می‌کنند، به شهرهای مشهد، قم و شیراز می‌روند. البته بیشتر آن‌ها به مشهد مقدس مشرف می شوند.

معاون رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به افزایش رضایت گردشگران خارجی از سفر به ایران گفت: خوشبختانه میزان رضایت گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند از میزبانی، امنیت و امکانات موجود در ایران افزایش یافته که این افزایش رضایت می‌تواند باعث توسعه گردشگری و افزایش جذب گردشگر شود، چون بر اساس آمار ارائه شده هر گردشگری که با رضایت به وطن خود برگردد می‌تواند باعث تشویق 8 تا7 گردشگر دیگر برای سفر به آن کشور شود.

او ایران را کشوری دانست که به واسطه وجود اماکن مقدس در سه شهر مشهد، قم و شیراز همواره مورد توجه گردشگران مذهبی و مسلمانان و شیعیان دنیا قرار داشته است و افزود: این در حالی است که در کنار ظرفیت‌های مذهبی وجود اماکن فرهنگی و تاریخی و طبیعت بکر و زیبای ایران و نقاط دیدنی و جذاب مانند کویر لوت و کویر مرکزی باعث شده تا شاهد افزایش تمایل گردشگران خارجی برای سفر به ایران باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در ادامه صحبت‌های خود به حضور هزاران زائر به پای پیاده در مشهد و همزمان با دهه آخر ماه صفر اشاره کرد و افزود: این یک حرکت بزرگ و ارزشمند است که باید زمینه سازی برای ارائه خدمات رسانی هرچه بیشتر به این زائرین فراهم شود.