سواحل جلالیه

اولین فصل بررسی باستان شناسی سواحل جلالیه شبه جزیره بوشهر به سرپرستی یکی از باستان شناس متخصص در حوزه زیر آب تا سه هفته دیگر آغاز می شود. این بررسی ها در پی کشف چند تکه سفال از دریا انجام خواهد شد.

حسین توفیقیان باستان شناس پژوهشکده باستان شناسی کشور به خبرنگار مهر گفت: این بررسی های باستان شناسی در  آب های سواحل جلالیه شبه جزیره بوشهر، سه هفته دیگر شروع می شود و تا ۵۰ روز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آبهای سواحل بوشهر را شبه جزیره می گویند گفت: ماهیگیرهای محلی و واحد تحقیقات دریایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، قطعاتی از سفال را در دریا پیدا کرده بودند. گزارش ارسالی آنها از سال گذشته موجب شد تا در جریان کشفیات متفرقه آنها قرار بگیرم.

وی افزود: با حمایت مالی پژوهشگاه میراث فرهنگی، بررسی زیر آب انجام می شود تا متوجه شویم این سفالها از کجا آمده اند. آیا مربوط به کشتی غرق شده ای هستند و یا محوطه ای که احتمالاً زیر آب رفته است. فرضیه ما این است که این قطعه سفالها محموله یک کشتی باشد. اینها سفال خاص هستند که برای حمل مایعات با ارزش در دوره ساسانی و تجارت دریایی به کار می رفتند و از بنادر ایرانی مایعات داخل آنها ریخته، اندود کرده و به شبه قاره هند و حتی شرق آسیا می رفته است.

وی در پاسخ به این سوال که پروژه های باستان شناسی زیر آب در دریای عمان، خلیج فارس، جزیره ابوموسی و دریای خزر نیز همچنان نیمه کاره مانده و چرا سواحل جلالیه در اولویت قرار گرفته است؟ گفت: نمی توان بررسی ها را ارزش گذاری کرد، برای ما همه مناطق دارای ارزش و قابل بررسی هستند. جایی مانند جزیره ابوموسی که گفته شده بود باید باستان شناسی زیر آب در آنجا انجام شود به دلیل محدودیت ها، امکان پذیر نبود.

توفیقیان گفت: انگیزه اصلی برای کارکردن در سواحل جلالیه، پیدا شدن تکه های سفال است در این راستا اداره کل میراث فرهنگی استان و علوم پزشکی بوشهر، همکاری کرده اند.

وی درباره تجهیزات به کار گرفته شده در باستان شناسی زیر آب گفت: برخی از تجهیزات را خودمان از سالها قبل داشتیم. تصور می کنم واحد تحقیقات علوم پزشکی بوشهر نیز به ما کمک کند.

وی درباره همکاری باستان شناسان و غواصان با این پروژه نیز گفت: باید تیمی متشکل از غواصان حرفه ای و باستان شناسان علاقه مند به این حوزه تشکیل شود اما فعلاً باستان شناسی که هم در این رشته تخصص داشته باشد و هم غواصی انجام بدهد، نداریم؛ بنابراین از غواصان حرفه ای بخش خصوصی دعوت می کنیم تا در این پروژه با ما همکاری کنند. همچنین غواصان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز به کمک ما خواهند آمد.