شمال نمین

هیات باستان شناختی شهرستان نمین مجموعه گورهای کلان سنگی متعلق به دوران پیش از تاریخ در منطقه مرزی پیله چای در شمال این شهرستان را شناسایی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،محمد علیزاده سولا سرپرست هیات باستان شناختی نمین با اعلام این خبر گفت :علاوه بر شناسایی گورهای مربوط به دوران پیش از تاریخ ابزارهایی از جنس ابسیدین نیز در این منطقه بدست آمده است.

وی افزود: بررسی های باستان شناختی شهرستان نمین در شرق استان اردبیل با هدف تهیه و تکمیل نقشه باستان شناسی این شهرستان  از تاریخ ۱۴آبان ماه شروع شد.

به گفته علیزاده فصل اول بررسی های باستان شناختی نمین به مدت یکماه ودر نیمه شمالی این شهرستان به وسعت حدودی ۵هزارهکتار شامل بیش از ۴۰روستا در بخشهای عنبران و مرکزی نمین صورت می گیرد.

سابقه انجام فعالیتهای باستان شناختی در منطقه به بررسی های دمورگان فرانسوی در اواخر قرن ۱۹میلادی بر می گردد. در این بررسی ها چند قبر کلان سنگی در منطقه سولیدرق نمین کاوش شد.

مجوز بررسی و شناسایی باستان شناسی شمال شهرستان نمین که تا نیمه آذر ادامه دارد توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.