نمایشگاه

نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری درحالی برگزار شده که حضور نشریات گردشگری کمرنگ است و در عین حال هیچیک از نشریات تخصصی در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی در‌آن حضور ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها تا روز جمعه در مصلی تهران برپاست. در این نمایشگاه رسانه‌های مرتبط با حوزه گردشگری حضور کمرنگی دارند. برخی از رسانه‌های کشور در کنار تمام اخبار و صفحات مربوط به سیاست، جامعه، ورزش و اقتصاد، اخباری را نیز به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی اختصاص می‌دهند که در این میان سهم اخبار حوزه میراث فرهنگی در این رسانه‌ها بیشتر از گردشگری و سهم اخبار گردشگری نیز به مراتب بیشتر از حوزه صنایع دستی است.

در چند سال اخیر بسیاری از رسانه‌های کشور به خصوص روزنامه‌ها صفحات اختصاصی مربوط به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را حذف کرده و گزارش مربوط به این حوزه را در کنار اخبار حوزه اجتماعی و فرهنگی کار می‌کنند. در نمایشگاه امسال مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز حضور رسانه‌های تخصصی مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع  دستی و گردشگری بسیار کمرنگ بود.

در میان همه نشریات، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها، مجلات تخصصی حوزه گردشگری نیز سعی داشتند تا اعلام حضور کنند مانند ماهنامه صنعت جهانگردی که قرار است آذرماه شماره نخست آن منتشر شود. هیات تحریریه این ماهنامه غرفه ای را در نظر گرفته بود تا بتواند نشریه خود را قبل از انتشار به مخاطبانش معرفی کند.

ماهنامه جهانگردان نیز به همراه فصل نامه «بوم» مربوط به حوزه بوم‌گردی و بوم شناسی نیز در این نمایشگاه حضور دارند. از جمله ماهنامه‌های دیگر حوزه گردشگری جاده‌های سبز است که به حوزه سفر و حمل و نقل می‌پردازد. چهار فصل نیز عنوان ماهنامه دیگری است که در حوزه گردشگری و محیط زیست فعالیت می‌کند و غرفه‌ای به مراتب بزرگتر از سایر غرفه‌های مربوط به نشریات تخصصی گردشگری را به خود اختصاص داده است.

روزنامه توریسم نیز یکی از نشریاتی است که به تازگی منتشر شده این روزنامه نیز در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کرده است.

گروه تحریریه مجله مسافرت نیز در این نمایشگاه شرکت کرده و به معرفی کتاب‌های چاپ شده و آماده چاپ می‌پردازد. اکنون تحریریه مجله مسافرت اقدام به انتشار فصلنامه و راهنمای سفر کرده است. این نشریات به معرفی جاذبه های گردشگری و اطلاعات کاربردی برای سفر به هر یک از شهرهای گردشگری دنیا همراه با تصاویر می پردازد. کتاب راهنمای سفر این مجله در قطع جیبی منتشر می‌شود و قرار است در روزهای آینده راهنمای سفر به لندن، آمستردام، سن پترزبورگ، دهلی، آگرا و جیپور وارد بازار کتاب شود.

برخی از نشریات نیز که حوزه معماری و طراحی داخلی موضوع اصلی آنها بود در این نمایشگاه حضور پیدا کردند بیشتر این نشریات به طور اختصاصی در حوزه میراث فرهنگی فعال نیستند.

در میان همه رسانه‌های شرکت کننده در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها هیچ رسانه‌ای با موضوع صنایع دستی حضور ندارد. اما سازمان میراث فرهنگی سعی کرده با برپایی غرفه‌ای به معرفی جاذبه های گردشگری برخی از شهرها پرداخته و سایت اطلاع رسانی و نشریه اطلاع رسانی این سازمان را معرفی کند.