سایت‌های گردشگری

یک سایت اطلاع رسانی دیگر در حوزه گردشگری به مخاطبان نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها معرفی شد که این بار برای معرفی این سایت از عنوان شبکه اجتماعی استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان میراث فرهنگی با هزینه دولتی و یا در همکاری با بخش خصوصی در چند سال اخیر از تعداد زیادی سایت اطلاع رسانی گردشگری رونمایی کرده است. سایت‌هایی که اگرچه بخشی از هزینه آن را بخش خصوصی تامین می کرده اما هر بار به دلایل مختلفی یا غیر فعال می شدند و یا دیگر در فضای مجازی جایگاهی نداشتند.

از این دست سایت های اطلاع رسانی که به گفته معاونان و مدیران سازمان میراث فرهنگی قرار بود اطلاعات جامعی از گردشگری ایران را به مخاطبان داخلی و خارجی ارائه کنند اکنون خبری نیست. در دوره ریاست رحیم مشایی تعداد از این سایت ها توسط بخش تبلیغات و بازاریابی سازمان میراث فرهنگی و تعدادی دیگر توسط روابط عمومی این سازمان رونمایی و افتتاح شد. برخی دیگر از جمله در دوران رضا موسوی که معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی را بر عهده داشت یک سایت دیگر با یکی از هلدینگ های گردشگری قرار بود به روز شود و اطلاعات مربوط به تورهای گردشگری دفاتر خدمات مسافرتی و تجربه های سفر گردشگران در آن قرار گیرد. اما این سایت نیز غیر فعال شد.

هر بار برای رونمایی از این سایت های اطلاع رسانی، یک نشست خبری با تعدادی مهمان و کارشناس گردشگری برگزار شده و درباره لزوم داشتن یک سایت جامع اطلاع رسانی ساعت‌ها سخنرانی شد. این درحالی بوده و هست که حتی امروزه نیز بسیاری از سایت های اطلاع رسانی اداره های کل میراث فرهنگی در استانها به روز نیستند و در بسیاری از موارد اطلاعات گردشگری مربوط به استانها در چنین پایگاههای اینترنتی که متعلق به اداره های استانی است، کامل نبوده و به روز نمی شود.

سایت http://www.tourismiran.ir نیز از جمله سایت های اطلاع رسانی است که سال گذشته در حاشیه نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته در حضور دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی رونمایی شد اما اکنون کارایی زیادی ندارد و کمتر کسی از وجود آن مطلع است چون اطلاعات آن به روز نیست و بسیاری از بخش های آن نیز غیر فعال است.

در روز جهانی گردشگری امسال نیز سایت دیگری افتتاح شد.   IRAN LAND SCAPE یک سایت  اطلاع رسانی گردشگری است که به گفته محمد حسن منتجب‌نیا مدیرعامل موسسه گسترش اندیشه ملل قرار است که اطلاعات جامعی را در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اختیار مردم قرار دهد. آن طور که منتجب نیا به خبرنگار مهر گفت: شبکه اجتماعی گردشگری با نام چشم انداز ایران توسط بخش خصوصی راه اندازی شده و قرار است در ماههای آینده اطلاعات آن کامل شود. بنابراین هنوز نمی توان اطلاعات کاملی از این سایت به دست آورد. اما از آنجا که نام این سایت شبکه اجتماعی گردشگری است مسافران و گردشگران می توانند اطلاعات و تجربه های سفر خود را در آن به اشتراک بگذارند. حتی می توان اطلاعات مربوط به اقامتگاهها و نحوه برگزاری تورهای گردشگری توسط دفاتر خدمات مسافرتی را نیز در این سایت مشاهده کرد.

این سایت اطلاع رسانی اگرچه با کمک بخش خصوصی راه اندازی شده اما منتجب نیا گفت که کمک سازمان میراث فرهنگی در این زمینه حمایت معنوی بوده است!

مسئولان این سایت در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در غرفه روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی آن را در معرض دید عموم قرار داده و برای هر یک از مهمانان این غرفه کارکرد آن را توضیح می دهند. آنها امیدوار هستند که این سایت مانند سایت های اطلاع رسانی دیگر سازمان غیر فعال و بی استفاده نشود.